Iranian Agriculture News Agency

ابریشم باف ناجور در بخشی از جنگل‌های هیرکانی طغیان کرده است

صنعت گردشگری تحت تاثیر آفتی خطرناک/مبارزه با آفات شمشاد به اقدامات نمایشی ختم شده است

رئیس انجمن جنگلبانی ایران از طغیان آفت ابریشم باف ناجور در گردنه هزار چم جاده چالوس خبرداد و گفت: این آفت به دلیل ایجاد حساسیت‌های تنفسی و پوستی برای انسان، اثر مخربی بر صنعت گردشگری خواهد داشت.

صنعت گردشگری تحت تاثیر آفتی خطرناک/مبارزه با آفات شمشاد به اقدامات نمایشی ختم شده است

رئیس انجمن جنگلبانی ایران از طغیان آفت ابریشم باف ناجور در گردنه هزار چم جاده چالوس خبرداد و گفت: این آفت به دلیل ایجاد حساسیت‌های تنفسی و پوستی برای انسان، اثر مخربی بر صنعت گردشگری خواهد داشت.

هادی کیادلیری در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره طغیان ابریشم باف ناجور در بخشی از جنگل‌های هیرکانی و اثر آن روی صنعت گردشگری بیان کرد: این آفت روی صنعت گردشگری خیلی تاثیر می‌گذارد زیرا در روزهای که باد می‌آید، حتی اگر گردشگر وارد عرصه نشود و فقط از کنار محیط‌های آلوده عبور کند، به احتمال زیاد دچار بیماری پوستی می‌شود.

وی افزود: ایجاد این بثورات پوستی روی ذهن گردشگر اثر می‌گذارد. البته بهترین راه مبارزه با این مشکلات پوستی که ناشی از آفت ابریشم باف ناجور است، گرفتن دوش آب سرد است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران ادامه داد: ضایعات پوستی حاصل از ابریشم باف ناجور، خارش شدید در فرد ایجاد می‌کند و اگر این بثورات خارانده شود، توسعه پیدا می‌کند.

وی درباره مشخصات ظاهری ابریشم باف ناجور عنوان کرد: این حشره لاروهای پشم آلودی دارد که تار هم درست می‌کند. این تارها شبیه تار عنکبوت است و گسترش لاروها به وسیله تارهایی است که می‌بافد. در زمان وزش باد، این تارها امکان جابجایی لارو را فراهم می‌کند. خود پروانه نیز مسیرهای خیلی کوتاه را پرواز می‌کند.

کیادلیری به روستاییان مجاور جنگل توصیه کرد: در صورت مشاهده حشره‌ای با مشخصات ابریشم باف ناجور، برای حذف تارها از منازل و نظافت اماکن مسکونی، از دستمال‌های مرطوب استفاده کنند. همچنین لباس‌های خود را بعد از نظافت منزل بشویند زیرا این آفت، بیماری‌ها و حساسیت‌های تنفسی ایجاد می‌کند.

حذف کاج تدا از جنگل‌های گیلان به دلیل طغیان ابریشم باف ناجور

رئیس انجمن جنگلبانی ایران درباره میزان خسارات ناشی از طغیان این آفت بیان کرد: ابریشم باف ناجور را قبلا هم در جنگل‌های هیرکانی داشتیم. این آفت، پلی فاژ است و همه گونه‌های درختی از سوزنی برگ تا پهن برگ را مورد حمله قرار می‌دهد و آثاری شبیه تاول در گیاهان به‌وجود می‌آورد.

وی افزود: در همه نقاط جنگل‌های شمال این آفت را داریم اما فقط مکان طغیان آن تغییر می‌کند. به دلیل جابجایی زیاد پروانه ابریشم باف ناجور، این آفت به "پروانه کولی" نیز شهرت یافته است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت: در مناطق گردشگری و توریستی یا اطراف پارک‌ها و روستاها به دلیل اینکه اکوسیستم تنک شده و درختان ضعیف هستند، این آفت طغیان می‌کند. ابریشم باف ناجور دقیقا روی سایت‌های ضعیف و مناطق دارای نور و گرمای زیاد توسعه می‌یابد. لارو این آفت با خوردن برگ‌ها، نور و گرمای محیط را بیشتر می‌کند و زمینه پیشروی لاروهای دیگر به سمت سایر درختان را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی ابریشم باف ناجور در منطقه‌ای طغیان می‌کند، تا سه سال در محل طغیان باقی می‌ماند. پس از این دوره، هر 10 سال یکبار به صورت چرخشی آفت به محل طغیان باز می‌گردد. یعنی این آفت پس از ورود به یک محل، قابل حذف از چرخه طبیعت نیست.

کیادلیری گفت: در حال عبور از جاده چالوس در گردنه هزار چم متوجه طغیان آفت شدم. درختان این منطقه در حال حاضر پر از لاروهای ابریشم باف ناجور بود. در حال حاضر لاروها مراحل نهایی لاروی را طی می‌کنند. مراتب را به سازمان جنگل‌ها نیز گزارش کرده‌ام.

به گفته وی ابریشم باف ناجور آفت خطرناکی است که آسیب‌های زیادی به گونه‌های گیاهی وارد می‌کند. حذف کاج تدا در جنگل‌های دست کاشت استان گیلان به دلیل طغیان این آفت بوده است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران افزود: ابریشم باف ناجور به هر منطقه‌ای حمله کند، درختان را ضعیف کرده و زمینه حمله آفات درجه دوم را فراهم می‌کند. طغیان این آفت بیشتر در مناطق دستکاری شده، تنک و ضعیف مشاهده می‌شود.

وی عنوان کرد: آفت پس از ورود به جنگل، سایت‌های ضعیف را پیدا می‌کند و در این مناطق مستقر می‌شود. در سال‌های اخیر با افزایش یافتن درجه حرارت هوا، شرایط برای طغیان آفت فراهم شده است. گرما میزان مواد مغذی در برگ‌ها را افزایش می‌دهد و گیاهان را مستعد حمله آفت می‌کند.

کیادلیری ادامه داد: افزایش ماده مغذی برگ‌ها باعث می‌شود دوره تغذیه لارو کوتاه شود، در نتیجه قدرت باروری آن افزایش می‌یابد و از خسارات ناشی از دشمنان طبیعی مصون می‌شوند. لارو این آفت به باران حساس است و به محض بارش باران ویروسی شده و از بین می‌رود اما وقتی دوره تغذیه کوتاه می‌شود، آفت در معرض تهدید بارش‌ها قرار نخواهد گرفت.

عدم توجه به طغیان آفات با وجود خسارات میلیاردی

رئیس انجمن جنگلبانی ایران درباره وضعیت طغیان آفات در کشور گفت: از سال 75 تا کنون بیش از 70 نوع آفت در کشور طغیان کرده است. بیش از 130 هزار هکتار مناطقی که آلوده شده است به دلیل طغیان آفات خارجی دچار خسارت شده‌اند.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات باید ورود این آفات خارجی را به کشور کنترل می‌کرد اما معلوم نیست که چرا این اتفاق رخ نداده است. این مسایل باید بررسی شود زیرا عمده مرگ و میر درختان مربوط به آفات خارجی است و طغیان آفات داخلی روی حذف گونه‌ها تاثیر زیادی نداشته است.

کیادلیری با تاکید بر اینکه برای کنترل آفات قرنطینه‌ای داخلی نیز باید برنامه داشت و نباید اجازه بدهیم آفات یک منطقه به مناطق دیگر سرایت کند، ادامه داد: 5 تا 6 هزار هکتار از جنگل‌های کشور نیز بر اثر طغیان آفات داخلی دچار خسارت شده‌اند. وی عنوان کرد: با وجود خسارات میلیاردی آفت در کشور، متاسفانه هنوز به این مسئله توجه خاصی نمی‌شود.

به گفته رئیس انجمن جنگلبانی ایران علت اصلی طغیان آفات در جنگل‌ها، عدم تعادل در این اکوسیستم‌ها است. به دلیل به هم ریختن توازن جنگل و تنک شدن عرصه‌های جنگلی، این مناطق مستعد حمله آفات و حشرات شده‌اند. تغییر اقلیم و مهاجرت حشرات نیز زمینه تخریب بیشتر جنگل را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: به دلیل محدودیت‌های محیط زیستی پس از طغیان آفات در جنگل‌ها، در مقایسه با کشاورزی نمی‌توانیم به راحتی عملیات گسترده کنترل و مبارزه با آفت انجام دهیم. به همین دلیل سازمان جنگل‌ها به تنهایی قادر به حل بحران نیست و باید مجموعه‌هایی نظیر پدافند غیر عامل نیز وارد عمل شوند. ضمن آنکه برای مبارزه با آفت باید اطلاعات دقیق و کافی در کشور وجود داشته باشد که متاسفانه این اطلاعات وجود ندارد. باید بررسی شود که چرا در کشور با کمبود اطلاعات مواجه هستیم و دستگاه‌های مسئول باید در این رابطه بررسی‌های لازم را انجام دهند.

کیادلیری بیان کرد: هنوز هم بعد از این همه بحث و جدال، مسئله طغیان آفت در اکوسیستم‌های طبیعی کشور جدی گرفته نشده است. حتی اگر از بعد خسارات اقتصادی به مسئله آفات نگاه کنیم و به مباحث اکولوژی آن توجه نکنیم، جا دارد که مسئولان به این مسئله بیشتر توجه کنند.

به گفته وی، طغیان آفات باعث کاهش میزان تولید چوب در جنگل شده و مطالعات نشان می‌دهد که از این محل، صدها میلیارد تومان خسارات اقتصادی به کشور وارد شده است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران تاکید کرد: با حذف بهره‌برداری چوب از جنگل، باید روی گردشگری برنامه‌ریزی شود اما آفاتی که برای سلامت انسان مشکل ایجاد می‌کنند، مثل ابریشم باف ناجور، مانع توسعه صنعت گردشگری هستند.

وی ادامه داد: در بحث ترسیب کربن از آنجا که ایران به مجامع جهانی در این رابطه تعهد داده است، مسئله حفظ جنگل اهمیت ویژه‌ای دارد. طغیان آفات به صورت وسیع سبب از بین رفتن درختان شده و ما را از دستیابی به اهداف کاهش میزان انتشار کربن دور می‌کند.

کیادلیری گفت: در مسئله طغیان آفات جنگلی ما با ضعف در مدیریت مواجه هستیم البته این بلای کشورهای در حال توسعه است. تا مدیریت ما درست نشود، امکان گفتگو در میان افراد بالادستی و پایین دستی فراهم نمی‌شود.

وی در تشریح سخن خود عنوان کرد: کشورهای کمتر توسعه یافته از نظر آموزش مشکل دارند، اغلب نیروهای این کشورها آموزش ندیده هستند و تحصیلات ندارند. بیشتر دغدغه دولت‌های کشورهای آفریقایی که در این گروه جای می‌گیرند، صرف آموزش جامعه می‌شود. کشورهای در حال توسعه نیروهای آموزش دیده دارند و از آنجا که کارشناسان آنها تا حدی با مسایل آشنایی دارند، با دوره‌های کوتاه مدت می‌توانند به توانایی مورد نظر برای حل مشکلات دست یابند. این کشورها در بحث مدیریت مشکل دارند و دغدغه مسئولان در این کشورها باید معطوف به حل مشکل مدیریت شود اما کشورهای توسعه یافته به دنبال کاربردی کردن تحقیقات هستند.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران یادآور شد: ایران به عنوان کشوری در حال توسعه با مشکل مدیریت روبرو است. مدیرانی داریم که بیشتر موهبتی هستند و از آنجا که به لحاظ فنی ضعیف هستند و توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت ندارند، کارشناسان زحمت کش و باهوش را تحمل نمی‌کنند و گاها این کارشناسان با غضب مدیران مواجه می‌شوند. البته این روند طبیعی است زیرا یک مدیر ضعیف نمی‌تواند با کارشناسان قوی کار کند.

به گفته وی، کارشناسان ایرانی به اقرار کارشناسان فائو که برای مبارزه با شمشاد در دفتر فنی چالوس حضور یافته بودند، اطلاعات زیادی در زمینه مبارزه با آفات دارند و کارشناسان این نهاد بین‌المللی، اطلاعات بیشتری ندارند که در اختیار آنها قرار دهند. اما از آنجا که مدیریت در برنامه ریزی‌ها نداریم، آفات خسارات زیادی به جنگل‌های ما وارد کرده است.

کیادلیری عنوان کرد: در ایران همه تمرکز مدیران به روی کارهای نمایشی است. در بحث مبارزه با آفات شمشاد جز اقدامات نمایشی، چه کار مفیدی انجام شده است؟ کنترل آفت صرفا در مناطقی که پیش چشم مردم بوده انجام شده است و برنامه‌هایی که برای مبارزه با آفت پیشنهاد می‌شود، صرفا در مصاحبه‌های رسانه‌ای کاربرد دارند و به مرحله اجرا نمی‌رسند.

وی افزود: باید اثرات برنامه‌های پیشنهاد شده برای شمشاد را در طبیعت ببینیم اما این برنامه‌ها اجرا نمی‌شود و اگر آفت به دلیل شرایط طبیعی فعالیتش کم شده باشد، بلافاصله مسئولان در نشست با رسانه‌های جمعی از موفقیت‌ها سخن می‌گویند. در حالی که باید اثرات آفات در طبیعت را به صورت دوره‌ای رصد کنیم.

به گفته کیادلیری پویش‌های مختلف مردمی برای کمک به مشکلات ناشی از آفات در جنگل‌ها شکل گرفته‌اند که این مسئله یک اقدام میمون و مبارک است. زیرا مردم نسبت به مسایل حساس هستند اما از آنجا که این گروه‌ها از نظر تخصصی و فنی پشتیبانی نمی‌شوند، ممکن است حرف‌های غیر تخصصی در بین تشکل‌ها زده شود.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها دچار مشکلات اعتباری و ابزاری است. کل اعتبارات بخش حفاظت و حمایت برای چهار استان شمالی در سال گذشته 400 میلیون تومان بوده است که این اعتبار علاوه بر اینکه برای مبارزه با آفات باید صرف شود، هزینه کاداستر اراضی و غیره نیز از محل این اعتبارات باید پرداخت شود. به این ترتیب سهم هر اداره کل منابع طبیعی از اعتبارات بخش حفاظت و حمایت در سال گذشته 100 میلیون تومان بوده است که رقم کمی است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت: البته اگر مدیریت قوی و توانا داشته باشیم، قطعا چنین مدیری حق خود را می‌گیرد و با کمبود امکانات و اعتبار مواجه نخواهد شد.

L-960321-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید