Iranian Agriculture News Agency

برگزاری ۲۸ امین نشست کنوانسیون تغییر اقلیم در امارات

۲۸ امین نشست کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد موسوم به "کاپ ۲۸" امسال از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر مصادف با ۹ تا ۲۱ آذر با میزبانی امارات متحده عربی در دبی برگزار می‌شود.

برگزاری ۲۸ امین نشست کنوانسیون تغییر اقلیم در امارات

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره اهداف و ماموریت‌های کاپ ۲۸ اظهار داشت: در کاپ امسال چهار ماموریت و هدف اساسی در دستور کار قرار گرفته که شامل رصد سریع انتقال انرژی در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای، اصلاح امور مالی مربوط به کنوانسیون تغییر اقلیم، برجسته کردن نقش منابع طبیعی، مردم، زندگی و معیشت در قلب اقدامات اقلیم، فراگیر کردن نشست کاپ ۲۸ و بسیج بیش از پیش کشورها در راستای اهداف و ماموریت‌های کنوانسیون و موافقت‌نامه پاریس می‌شود.

حمیدرضا سلیمانی حضور ایران در کاپ ۲۸ را با توجه به بحث‌های مفصل مربوط به منابع طبیعی، کشاورزی و آب و این که جزو ۱۰ کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای قرار دارد، بااهمیت خواند و گفت: حضور پررنگ و فعال ایران این فرصت را ایجاد می‌کند که نظرات خود را در این نشست مطرح و در بیانیه پایانی، نقش مهمی ایفا کنند.

وی ابراز داشت: کشورها با حضور در نشست‌های کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در واقع منافع خود را در بیانیه دخالت می‌دهند.

سلیمانی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که امسال در کاپ ۲۸ از سوی امارات متحده عربی مطرح شده درباره حفاظت از جنگل‌های مانگرو است و این موضوع در دستور کار نشست امسال نیز قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امارات متحده عربی به دلیل برخورداری از این جنگل‌ها، اقدامات اجرایی گسترده‌ای را در یک دهه گذشته آغاز کرده است.

سلیمانی سطح جنگل‌های مانگرو در جهان را حدود ۱۵ میلیون هکتار عنوان و تصریح کرد: جنگل‌های مانگرو در بسیاری از مناطق سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس و دریای عمان گسترده شده است و یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های جنگلی و از مهم‌ترین زیستگاه‌های طبیعی در ترسیب کربن به شمار می‌رود.

وی درباره برنامه‌های کاپ ۲۸ اظهار داشت: ۳۰ نوامبر مراسم افتتاحیه ۲۸ امین نشست کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با حضور تعدادی از سران و وزرای کشورهای عضو، نمایندگانی از بخش‌های دولتی و خصوصی، کمپانی‌های بزرگ اقتصادی و حضور فعال بسیاری از صاحبان رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها برگزار می‌شود و روزهای اول و دوم دسامبر نیز با عنوان “نشست اقدام جهانی اقلیم“ نامگذاری شده است.

این کارشناس ارشد تغییر اقلیم ادامه داد: روز سوم کاپ امسال به بحث‌های مربوط به بهداشت، امداد، بهبودی و صلح جهانی؛ روز چهارم بحث‌های مالی، تجاری، برابری جنسیتی و مسوولیت‌پذیر، روز پنجم به صنعت - انرژی، دوران گذار و دانش بومی و روز ششم به اقدامات چند منظوره، شهرنشینی و محیط زیست و حمل و نقل اختصاص یافته است.

وی گفت: روز هفتم استراحت برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده، روز هشتم بحث‌های مربوط به جوانان و کودکان و مهارت و آموزش، روز نهم بحث‌های مهم محیط زیست و منابع طبیعی، اقیانوس، کاربری اراضی و در روز دهم موضوعات غذا، کشاورزی و آب مطرح می‌شود.

سلیمانی افزود: مذاکرات و جمع‌بندی پایانی همراه با صدور بیانیه نیز در روزهای یازدهم و دوازدهم دسامبر صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که ۲۸ امین نشست کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در برگیرنده نشست‌های دیگری میان کشورهای جهان خواهد بود، تصریح کرد: دبیرخانه کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در بن آلمان مستقر است و هر سال هماهنگی‌های این نشست، اجرای آن و کارهای مقدماتی را انجام می‌دهد.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: کنوانسیون تغییر اقلیم دارای یک بدنه فرعی است که از دو بخش اجرایی و مشاوره علمی و فناوری تشکیل شده یافته است و هر سال طی اجلاس کاپ، نشست‌های این بخش‌ها نیز تشکیل می‌شود.

وی گفت: در کاپ امسال، ۱۸ امین نشست کشورهای متعهد به پروتکل کیوتو و پنجمین نشست کشورهای متعهد به موافقتنامه پاریس نیز برگزار می‌شود که همگی نشان دهنده اهمیت نشست سال جاری می‌باشد.

سلیمانی در پاسخ به پرسشی در مورد حضور ایران و وزارت جهاد کشاورزی در نشست‌های قبلی کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد گفت: ایران تقریبا در همه این کاپ‌ها با نفرات کمی شرکت داشته به طوری که تعداد مذاکره کنندگان دایمی از سوی کشور ما پنج یا شش نفر بوده در حالی که ترکیه در کاپ ۲۶ در گلاسکو با حدود ۳۷۰ مذاکره کننده و برزیل نیز با هیات ۴۷۶ نفری شرکت کردند، ضمن آن که افغانستان تا قبل از روی کار آمدن طالبان به طور متوسط با هیات ۱۳ نفری در کاپ‌ها شرکت می‌کرد.

وی افزود: در کاپ ۲۷ که سال گذشته در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد، بالغ بر ۴۰ هزار نفر از کشورهای مختلف شرکت داشتند.

رییس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در همین حال اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند در نشست‌های کنوانسیون تغییر اقلیم، نقش پررنگ‌تر و فعال‌تری ایفا کند، زیرا منابع طبیعی، کشاورزی، غذا و آب تحت تاثیر مستقیم تغییر اقلیم هستند و تبعات آن متوجه امنیت زیستی، امنیت آبی و امنیت غذایی خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید