Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان های ورامین و قرچک خبرداد:

فرونشست در دشت ورامین 10 برابر متوسط جهانی

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان‌های ورامین و قرچک فرونشست در دشت ورامین را 10 برابر متوسط جهانی اعلام کرد.

فرونشست در دشت ورامین 10 برابر متوسط جهانی

اصغر سپه‌وند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: دشت ورامین در جنوب شهرستان ورامین جز دشت‌های حاصلخیز کشور در دهه‌های گذشته بوده و نقش مهمی در تولیدات کشاورزی و دامی استان تهران ایفا می‌کند.

وی افزود: با ایجاد سدهای بالادست بر روی رودخانه جاجرود حقابه بخش کشاورزی این دشت سال‌هاست که صرفا از محل پساب تهران و همچنین بخش مهمی از آب مورد نیاز بخش کشاورزی این دشت از آب‌های زیر زمینی و چاه‌های کشاورزی تامین می‌شود.

سپه‌وند گفت: استحصال بیش از حد از منابع آب‌های زیر زمینی این دشت از طریق چاه‌های مجاز و غیر مجاز و نرخ منفی بهره‌وری آب به‌علت بهره‌برداری بیش از حد از آب‌های زیر زمینی به همراه خشکسالی‌های اخیر باعث شده است که سطح سفره آب‌های زیر زمینی کاهش یابد. با پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی زمینه فرو نشست زمین در این دشت فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: پدیده فرونشست به‌عنوان یک بحران خاموش پیامدهای منفی برای کشاورزی، تاسیسات و روستاهای منطقه به‌دنبال دارد. بنا بر آمار اعلام شده، میانگین فرونشست در این دشت سالانه حدود ۳۳ سانتی متر است که بیش از ۱۰ برابر متوسط جهانی است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان‌های ورامین و قرچک گفت: در صورت عدم توجه به تامین حقابه این دشت و جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، فرونشست به‌عنوان یک تهدید برای تاسیسات و کشاورزی منطقه به حساب می‌آید. اگر این تهدید کنترل نشود، مخاطرات و خسارات اقتصادی آن برای منطقه جبران ناپذیر خواهد بود.

وی افزود: تامین حقابه مناسب برای این دشت، جلوگیری از نرخ برداشت منفی از آب‌های زیرزمینی، اصلاح الگوی کشت و استفاده از فن‌آوری‌های نوین آبیاری و اقدامات آبخیزداری در بالادست می‌تواند به‌عنوان عوامل کنترل کننده این بحران به حساب آید.

سپه‌وند بیان کرد: باید در این راستا وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری وارد عمل شده و از گسترش و توسعه این پدیده و بحران خاموش در منطقه جلوگیری شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید