Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری خبرداد:

نجات شمشاد از خطر انقراض

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری با اشاره به مرگ و میر شمشادها بر اثر بیماری بلایت و آفت شب‌پره از نجات این گونه در برابر انقراض خبر داد.

نجات شمشاد از خطر انقراض

به گزارش خبرنگار ایانا، عباسعلی نوبخت در جریان بازدید از نهالستان شماره یک لاجیم بیان کرد:  

بلایت شمشاد از سال ۸۹ وارد ایران شد و به رویشگاه‌های شمشاد آسیب جدی وارد کرد.

وی افزود: شمشاد گونه ذخیره‌گاهی است. ۷۲ هزار هکتار رویشگاه شمشاد به‌صورت پراکنده داریم که اگر این سطح را تجمیع کنیم، ۴۲ هزار هکتار وسعت گسترش شمشاد است.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری گفت: پس از شیوع بلایت شمشاد ذخیره‌گاه منطقه سوادکوه کاملا از بین رفت.

وی ادامه داد: البته تجدید حیات این گونه به تدریج دیده می‌شد و طبیعت توانست به شکلی در مقابل این بیماری مقاومت نشان دهد و به سمت انقراض نرود.

نوبخت گفت: در سال ۹۵، در منطقه پارک بنفشه روبروی تله کابین نمک آبرود آفتی ظهور پیدا کرد که از بذر، پوست و میوه شمشاد تغذیه می‌کرد.

وی افزود: یزدان‌فر آهنگران گیاهپزشک ما بروز این آفت را گزارش داد. در ابتدای انعکاس داستان، مسئله زیاد جدی گرفته نشد. بعد این گیاهپزشک تحقیقاتی را درباره آفت شروع کرد. 

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: آفت شب پره یک حشره تنبل است که کل مسیر طی شده در طول زندگیش فقط پنج کیلومتر است. پنج دوره در سال نیز تجدید نسل دارد.

وی اضافه کرد: در کمتر از ۲۰ روز متوجه شدیم ۴۰۰ کلیومتر به سمت غرب در تالش و ۴۰۰ کلیومتر به سمت شرق در چشمه بلبل گلستان درگیر آفت شب پره شمشاد شده است.

نوبخت گفت: در مرحله‌ای که تقریبا کنترل آفت از دسترس خارج شده بود، اعتباری برای مقابله با آفت لحاظ شد. تنها راه ما استفاده از محلول کم خطر بی‌تی بود و مبارزه شیمیایی هم نداشتیم.

وی اضافه کرد: از رویشگاه‌های مختلف توسط ادارات کل مناطق، بذر و قلمه تهیه کردیم و در مرکز بذر کلوده نهال تولید شد. بخشی از نهال‌ها در مبدا تولید شد.

به گفته رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری، در نهالستان کلوده ۳۱ هکتار زمین وجود دارد که شمشادهای هر اداره کل با مرزهای مشخص در آنجا کاشته شده تا از نظر ژنتیکی، ژنوم این گونه ارزشمند حفظ شود.

وی با اشاره به دو بار مشاهده آفت شب پره در نهالستان لاجیم طی سال جاری، یادآور شد: 

به‌عنوان کارشناسان سازمان اطمینان داریم از انقراض شمشاد جلوگیری شد.

وی افزود: از بین رفتن شمشاد در کل دنیا وجود دارد. شمشاد به صورت یک نوار در ارتفاع ۳۰۰ تا ۷۰۰ متری دیده می‌شود و تا ارتفاع ۱۳۰۰ بالا می‌رود.

قاچاق همیشک بلای جان جنگل

نوبخت گونه رونده همیشک را یک گونه ارزشمند دانست و گفت: این گونه از نظر تولید اکسیژن بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: متاسفانه بزرگترین مشکل ما قاچاق گسترده این گونه ارزشمند است.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: این گونه قابلیت پرورش ندارد و تمام همیشک‌های موجود در گلفروشی‌ها و طاق نصرت‌ها از محیط طبیعی قاچاق شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید