Iranian Agriculture News Agency

در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت؛

حریم قانونی دریا تا فاصله ۶۰ متر جنگل‌کاری می‌شود

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور از کاشت نهال در حریم ۶۰ متری دریای خزر در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت خبر داد.

حریم قانونی دریا تا فاصله ۶۰ متر جنگل‌کاری می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، عباسعلی نوبخت در جریان بازدید از جنگل‌های سنگده با اعلام این خبر، افزود: در سفر به روسیه و بازدید از ساحلی به نام خلیج دانمارک، در حاشیه دریایی با شوری چند برابری دریای خزر، شاهد پوشش گیاهی با گونه‌های مشابه ایران بودیم.

وی افزود: به همین خاطر این ایده به ذهنمان رسید که در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، حریم قانونی دریای شمال را جنگل‌کاری کنیم. 

نوبخت ادامه داد: با مدیران کل چهار استان شمالی هماهنگی لازم انجام شده و تلاش می‌کنیم در منطقه حریم ۶۰ متری دریا که نباید ساخت و ساز انجام بشود، پوشش گیاهی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری با اشاره به سابقه مشارکت خود در تهیه طرح جنگل دهمیان گفت: جنگل‌های منطقه سنگده از نظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع است. ۱۲ زیر واریته نمدار و ۹ واریته افرا در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: برای اولین بار حبیب زارع، مسئول باغ اکولوژی نوشهر افرای مازندرانی را در این منطقه شناسایی کرد.

نوبخت ادامه داد: این افرا بسیار شبیه راش است، ولی شکل برگ‌های آن نزدیک به افرای چناری است.

وی گفت: در این منطقه گیلاس وحشی و گلابی وحشی داریم. گلابی وحشی پایه خوبی برای و باغداری است و هر نوع محصول سیاه ریشه را می‌توان روی آن پیوند زد.

تدوین سند پشتیبان طرح یک میلیارد درخت

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری با اشاره به تولید ۲۴۸ هزار و ۶۰۰ اصله نهال در کشور، افزود: در ایران ۳۰۹ نهالستان خصوصی، ۱۲۶ نهالستان دولتی و ۴۴ نهالستان بیابانی وجود دارد.

وی خبرداد: سند پشتیبان طرح یک میلیارد درخت تهیه شده و کامل است اما هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که این سند صد درصد کامل است‌. چون این طرح همواره می‌تواند کامل‌تر شود.

نوبخت اضافه کرد: کنوانسیون تغییر اقلیم ایران را جزء هفت کشور تولیدکننده کربن معرفی می‌کند. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز می‌گوید ما ششمین کشور در انتشار کربن هستیم. از نظر جذب کربن نیز چهلمین کشور هستیم. برای کنترل انتشار، راهی جز کاشت درخت نداریم.

وی گفت: ما امکانات کافی برای تولید نهال را داریم اما از جنبه اعتباری برای تولید نهال مشکل داریم.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری با اشاره به ابراز علاقمندی گروهی برای مشارکت در طرح کاشت یک میلیارد درخت، تاکید کرد: به هیچ عنوان در این طرح زمین به اشخاص واگذار نمی‌شود‌.

 وی ادامه داد: در نسخه پشتیبان طرح نیز واگذاری زمین ممنوع اعلام شده است.

نوبخت یادآور شد: اگر طرح کاشت نهال در توانمندی جوامع محلی تاثیرگذار باشد و از مهاجرت اکولوژیکی جلوگیری شود، برای حمایت از جوامع محلی در قالب ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری واگذاری زمین انجام می‌شود. به این مفهوم که مالکیت برای منابع‌طبیعی باقی می‌ماند و کار به‌واسطه مردم انجام خواهد شد. کارخانه یا صاحب صنعتی که می‌خواهد در قالب مسئولیت اجتماعی کمک کند، پس از مشارکت در طرح صرفا حق زدن تابلو در محل دارد که روی آن مشخصات طرح و نام شرکت درج شده است.

دریافت ردیف اعتباری

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از تهیه نقشه پوشش گیاهی و مشخص شدن تمام نقاط مورد نظر برای کاشت نهال در طرح بزرگ این سازمان خبر داد.

وی درباره آخرین خبرهای مرتبط با طرح کاشت یک میلیارد درخت، بیان کرد: مکان‌هایی برای کشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال به تفکیک استان مشخص است. حفر گودال در برخی استان‌ها در حال انجام است.

نوبخت ادامه داد: برای امسال توانستیم ردیف اعتباری برای طرح ایجاد کنیم. ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح پیش‌بینی شده که قرار است ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار تخصیص بدهند.

وی یادآور شد: ما توان داریم بر اساس پنج منطقه رویشی تا ۳۲ میلیارد درخت در کشور بکاریم.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه در دیگر نقاط جهان هزینه کاشت و نگهداری یک نهال در مناطق خشک ۱۰ دلار است، یادآور شد: با توجه به اینکه برخی زیرساخت‌ها در کشور وجود دارد، ما هزینه کاشت هر نهال را ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی گفت: برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت با اعمال صزفه‌جویی‌ها به ۱۸ همت اعتبار نیاز داریم. بنابراین اعتبارات تخصیص یافته برای طرح کافی نیست. البته در سند پشتیبان راه‌های درآمدزایی پیش بینی شده است.

وی افزود: صنایع آلاینده که اکثرا از زمین منابع‌طبیعی استفاده می‌کنند، می‌توانند در قالب مسئولیت اجتماعی از این طرح حمایت کنند.

نوبخت از اعلام آمادگی پتروشیمی خلیج فارس برای تقبل هزینه کاشت و داشت ۱۰۰ میلیون اصله درخت خبر داد.

وی افزود: با تمام دستگاهایی که در ارتباط با صنایع است، وارد مذاکره شدیم و در حال حاضر با سه صنعت تفاهم نامه منعقد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید