Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری خبر داد:

افتتاح ۴۲۸ پروژه به مناسبت هفته دولت

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری از افتتاح و بهره‌برداری از 428 پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری به مناسبت هفته دولت خبر داد.

افتتاح ۴۲۸ پروژه به مناسبت هفته دولت

عباسعلی نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اعتبار صرف شده برای این تعداد پروژه را ۱۰۷۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی افزود:  در موضوع حکمرانی سرزمین وظیفه داریم علاوه بر حفظ پوشش گیاهی به فکر ارتقاء و توسعه کمی و کیفی فضای سبز کشور نیز باشیم.

نوبخت ادامه داد: با توجه به اهمیت پوشش گیاهی در حفاظت از آب و خاک کشور، احیاء و بازسازی جنگل‌ها و مراتع در دستور کار سازمان منابع‌طبیعی قرار دارد.

وی گفت: در حال حاضر مهمترین طرح ما برای افزایش سرانه فضای سبز، طرح کاشت یک میلیارد درخت است که در جلسات هفتگی، روند اجرای آن بررسی می‌شود.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری با اشاره به وجود ۱۲۶ نهالستان دولتی و ۴۴ نهالستان فعال در حوزه تولید نهال‌های بیابانی و تعدادی مراکز تولید گیاهان مرتعی در سراسر کشور، گفت: از ظرفیت موجود به جهت اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت به‌خوبی استفاده شده است و امروز با کمک مردم در اکثر نهالستان‌های دولتی و ۳۰۹ نهالستان بخش خصوصی به تولید ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ اصله نهال رسیده‌ایم.

وی در ادامه به وجود ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرسی و دو میلیون و چهار هزار هکتار جنگل هیرکانی اشاره کرد و گفت: هر هکتار جنگل شمال سالانه قادر است ۱۵۰۰ متر مکعب آب را در خود ذخیره کند. این در حالی است اگر ۱۵۰۰ مترمکعب آب را در دو میلیون هکتار وسعت عرصه‌های جنگلی شمال محاسبه کنیم، سالانه چیزی حدود سه میلیارد مترمکعب آب تنها در حوزه جنگل‌های هیرکانی ذخیره‌سازی می‌شود.

نوبخت از قرارگیری ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی سرزمینی در قلمرو فرسایش آبی خبر داد و افزود: در ۳۹ میلیون هکتار از اراضی تحت قلمرو فرسایش آبی مطالعات لازم انجام شده است. بر اساس منابع و اعتبارات موجود سالانه یک میلیون هکتار از اراضی تحت قلمرو فرسایش آبی تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت انجام عملیات آبخیزداری برای حفاظت از آب و خاک، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، این توان را داریم که در یک بازه زمانی ۱۰ سال کل عرصه‌های کشور را تحت پوشش عملیات آبخیزداری ببریم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به پدیده بیابان‌زایی در کشور، گفت: برنامه‌های خوبی در راستای جلوگیری از تبدیل عرصه‌های مرتعی به بیابان در حال انجام است.

وی بر برقراری امنیت زیستی در کشور تاکید کرد و ادامه داد: امنیت زیستی حلقه اتصال امنیت ملی و غذایی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید