Iranian Agriculture News Agency

توافق ایران و عراق برای اجرای طرح‌های مقابله با گرد و غبار

تهران و بغداد توافق کردند که در چهار استان عراق و دو استان ایران، طرح‌های آزمایشی مشترک برای مقابله با گرد و غبار را تعیین و اجرایی کنند.

توافق ایران و عراق برای اجرای طرح‌های مقابله با گرد و غبار

به گزارش ایانا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، این توافقنامه پس از سفر دبیر ستاد ملی سیاستگذاری‌ و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار جمهوری اسلامی ایران به عراق و دیدار با معاون فنی وزارت کشاورزی این کشور، به امضای دو طرف رسید.

بر اساس این توافقنامه، به‌منظور همکاری مشترک ظرف دو ماه آینده چهار طرح آزمایشی در استان‌های ذیقار، المثنی، واسط و میسان در عراق و دو طرح در استان‌های ایلام و خوزستان تعیین خواهد شد.

محمد ابراهیم پیرزادیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام که به‌عنوان نماینده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این سفر سه روزه دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت مقابله با پدیده گرد و غبار را همراهی می‌کرد، در این رابطه گفت: منشاء و کانون اصلی گرد و غبارهایی که بخش عمده‌ای از کشور ایران را تحت تأثیر قرار داده است در بیابان‌های استان دیرالزور سوریه و الانبار، المثنی، زیقار و واسط عراق قرار دارد. کاهش نزولات آسمانی در این مناطق و عدم اجرای طرح‌های درخت‌کاری و بیابان‌زدایی عامل افزایش این گرد و غبارها است.

وی افزود: منطقه بیابانی خزیله از توابع استان واسط عراق یکی از کانون‌های گرد و غبار هم مرز با ایران است که به‌عنوان یکی از چهار منطقه عراقی برای اجرای طرح تثبیت شن و مهار گرد و غبار مورد بررسی قرار گرفت. صورتجلسه‌ای مشترک در بغداد بین دو کشور امضا شد.

بر اساس این گزارش، در این سفر همچنین چگونگی همکاری مشترک برای مقابله با بیابان‌زایی، کاهش اثرات تغییرات اقلیمی، رفع موانع تأمین امنیت غذایی و مدیریت و مقابله با طوفان‌های گرد و غبار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید