Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز مدیریت خشکسالی سازمان هواشناسی پاسخ داد؛

دلیل افزایش آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها چیست؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: به دلیل کاهش رطوبت خاک در جنگل‌های شمال که از بارندگی کمتر از نرمال نشات می‌گیرد، احتمال آتش‌سوزی در آن بیش از جنگل‌های زاگرس است که امسال بارندگی کافی دریافت کرده‌اند.

دلیل افزایش آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها چیست؟

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، احد وظیفه درباره چرایی افزایش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها در یک ماه اخیر گفت: علت می‌تواند «انسانی» باشد که بر اثر غفلت افرادی است که به طبیعت می‌روند یا به سبب گرم شدن و افزایش شدید دما که عامل مهمی در آتش سوزی جنگل‌هاست.

وی توضیح داد: وجود برگ و چوب خشک و قابل اشتعال احتمال آتش سوزی در فصل گرم سال را افزایش می‌دهد هرچند احتمال آتش سوزی عمدی هم وجود دارد و گاهی برای سودجویی و اشغال زمین یا توسعه مزرعه، جنگل‌ها را عمداً آتش می‌زنند.

وظیفه با اشاره به افزایش میانگین دما در سطح کشور، گفت: در فصل گرم و خشک همواره پتانسیل آتش سوزی به سبب وجود مواد قابل اشتعال وجود دارد، غیر از موارد عمدی که گاهی خود به خود و با گرمایش محیط و گاهی با جرقه ناشی از رعدوبرق آتش سوزی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: امسال در جنگل‌های زاگرس بارندگی خوب بوده و به نسبت رطوبت بالاتری نسبت به سال قبل دارد، بنابراین احتمال رخداد نسبت به سال قبل کمتر است؛ در مقابل در جنگل‌های شمال بارندگی کمتر از نرمال بوده و بنابراین در دوره‌های خشک و بدون بارش به سبب کمتر بودن رطوبت خاک و خشکی محیط احتمال آتش سوزی وجود دارد.

احد وظیفه گفت: به‌طور معمول تعیین احتمال آتش‌سوزی با مدل‌های عددی در بازه چندروزه انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید