Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

زخمی شدن چهار جنگلبان در نخستین روزهای سال

هفته اول فروردین ماه دو جنگلبان گیلانی توسط متخلفان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و در هفته دوم نخستین ماه سال نیز به دو جنگلبان مازندرانی با اسلحه گرم حمله شد تا این سال برای جنگلبانان با حادثه آغاز شود. حوادثی که ناشی از کمبود نیروی حفاظتی و نبود قوانین مناسب برای حمایت از جنگلبانان رخ می‌دهد.

زخمی شدن چهار جنگلبان در نخستین روزهای سال

سال 1402، سالی پرحادثه برای جنگلبانان ایران بود. هنوز چند روزی از بهار را پشت سر نگذاشته بودیم که سرخوش کرم‌زاده سرپرست منابع طبیعی گیلان از حمله به دو جنگلبان رضوانشهری خبر داد. این دو مأمور منابع طبیعی هنگام مأموریت در منطقه رودبارسرای شهرستان رضوانشهر با سه قاچاقچی چوب درگیر شدند. دو ضارب از محل گریخته و یکی از آنها دستگیر شد.

دو جنگلبانی که به آنها حمله شده بود، با سلاح سرد مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

دو ضارب جنگلبانان رضوانشهری که فراری بودند، فردای درگیری با حافظان منابع‌طبیعی دستگیر شدند. هنوز خبرها حول و حوش جنگلبانان رضوانشهری و دلایل حمله به آنها می‌گشت که در دومین هفته تعطیلات نوروز، خبر شلیک به جنگبانان نور، رسانه‌ای شد.

این بار دیگر از سلاح سرد خبری نبود. قاچاقچیان چوب در جنگل‌های ایزدشهر نور دست به اسلحه برده بودند و دو جنگلبانی که در حال انجام وظیفه بودند را مجروح کردند.

دو جنگلبان ایزدشهر نور که بر اثر اصابت گلوله در شب مجروح شده بودند، برای مداوا به بیمارستان امام خمینی (ره) این شهر منتقل شدند.

سلاح استفاده شده در این حادثه یک سلاح ساچمه‌زن بود و جنگلبانان از ناحیه پا و کمر مورد هدف قرار گرفته بودند. متاسفانه در این حادثه، هیچ یک از ضاربان دستگیر نشدند و مسئولان استانی اعلام کردند که سرنخ‌هایی از ردپای افراد ضارب پیدا شده و مسوولان امنیتی، انتظامی و قضایی شهرستان نور در این حوزه همراهی لازم را دارند.

نیروهای حفاظتی اندک و قاچاق رو به توسعه

چه عاملی باعث شده است که نیروهای حفاظتی جنگل، در امنیت نباشند و در اندک روزهای سپری شده از سال جدید، چنین مورد هجمه قرار گیرند؟

دلایل بسیار متعددی برای این عارضه از سوی کارشناسان اعلام می‌شود. برخی افزایش یافتن قیمت چوب و به‌‌صرفه شدن قاچاق آن را عامل تشدید حملات به جنگلبانان معرفی می‌کنند. گروهی فشارهای معیشتی و نبود کار در استان‌های شمالی را عامل اصلی افزایش تخلفات و شدت یافتن تنش‌ها می‌دانند اما گروهی هم هستند که کمبود نیروهای حفاظتی را عامل جری شدن متخلفان اعلام می‌کنند.

آن طور که سرهنگ رضا اکبری فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری اعلام می‌کند: بر اساس استاندارد جهانی، باید ۳۶ هزار نیرو داشته باشیم اما اکنون ۵۳۰۰ نفر نیروی حفاظتی داریم.

به گفته وی؛ برای هر ۲۶ هزار هکتار یک نیرو در عرصه‌های طبیعی وجود دارد و در ایران با ۱۴ درصد استاندارد جهانی از منابع طبیعی کشور حفاظت و حراست می‌کنیم.

با چنین اوصافی آیا نباید متخلفان گستاخ شده و به دلیل کمبود نیرو عرصه را برای جولان دادن هموار ببینند؟

کمبود قوانین حمایتی عامل تشدید حملات

یکی دیگر از عواملی که در زمان وقوع مخاطره برای جنگلبانان همواره مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث مناسب نبودن قوانین برای حمایت از جنگلبانان و محیط بانان است. سال‌ها وقت صرف شد تا لایحه‌ای برای حمایت از جنگلبانان و محیط بانان تصویب شود. این قانون پس از تصویب در مجلس، سال 99 توسط رئیس مجلس ابلاغ شد اما پس از تصویب این قانون هم گروهی معتقد بودند که مصوبه هیات وزیران، دربرگیری کافی نداشته و پاسخگوی نیازهای نیروهای حفاظتی جنگل نیست.

با توجه به انتقادات مطرح شده به لایحه قبلی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از تدوین اصلاحیه‌ای بر لایحه قبلی خبر داد.

وی گفت: لایحه اصلاحیه‌ای در هیات دولت مطرح است که اختیاراتی که در قانون بکارگیری سلاح، ضابطین عام نیروی انتظامی دارند ما هم بتوانیم داشته باشیم.

وی امیدوار است که این لایحه که به صحن مجلس رفته و تصویب شود. زیرا این مهم می‌تواند تاثیر زیادی در حفاظت جان جنگلبان‌ها داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید