Iranian Agriculture News Agency

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد:

پیگرد متخلفان روز سیزدهم فروردین

فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد در روز سیزدهم فروردین امسال، افرادی اقدام به آتش زدن و قطع درختان جنگلی کرده‌اند. فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور از پیگرد این متخلفان خبر داد.

پیگرد متخلفان روز سیزدهم فروردین

به گزارش خبرنگار ایانا، روز سیزدهم فروردین که با نام روز آشتی با طبیعت در ایران شهرت یافته است، به تدریج به روز جنگ با طبیعت تبدیل شده است. تصاویر منتشر شده از تفریح مردم در دامان طبیعت هم موید این ادعا است.

در این روز، بخش زیادی از شاخه‌های درختان برای طبخ غذا قطع می‌شوند اما دو فیلم تکان‌دهنده که یکی حاوی تصاویر درخت سرپای آتش گرفته و دیگری هم نشان دهنده قطع درخت سرپا توسط گردشگران بود، یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور را دست به کار کرده است.

تعقیب متخلفان

سرهنگ رضا اکبری فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ منابع طبیعی و آبخیزداری در گفت‌وگو با ایانا در این رابطه بیان کرد: دو فیلم از این تخلفات برای من ارسال شده که هر دو مورد در دست بررسی است. 

وی افزود: در یکی از فیلم‌هایی که برای من ارسال شده، درخت را آتش زده‌‎اند و یک مورد هم درخت خشکیده در حال قطع است. 

اکبری بیان کرد: مکان تخلف هنوز برای ما روشن نشده است. در این رابطه با فرمانده یگان حفاظت استان هم صحبت کردم. فقط می‎‌دانیم هر دو حادثه در استان مازندران، بخش ساری رخ داده است.

وی ادامه داد: البته روی فیلم در زمان پخش هم یک لهجه‌ای شنیده می‎‌شود که لهجه مازنی است.

تشکیل پرونده قضایی 

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ منابع طبیعی، قطع درخت ولو اگر خشک باشد را جرم اعلام کرد و افزود: اگر فرد متخلف را پیدا کنیم، برای مرتکب پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

وی گفت: ماده 42 قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل مربوط به بحث قطع درخت است و ماده 48 در رابطه با حمل و قاچاق چوب است. با توجه به جرم‌انگاری قطع درخت، اگر متخلف شناسایی شود، حتما پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

وقوع دو فقره حریق در سال جدید

اکبری با بیان اینکه در روز سیزدهم فروردین هیچ حریقی در طبیعت گزارش نشده است، از وقوع دو حریق از ابتدای سال 1402 خبر داد.

وی افزود: آن دو فقره آتش‌سوزی به فعالیت‌های جوامع محلی و مردمی که در منطقه بوده‌اند، مربوط می‌شد. افراد آتش روشن کرده بودند و نیروهای یگان، به سرعت حریق ایجاد شده را مهار کردند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ منابع طبیعی گفت: از ابتدای سال آتش سوزی گسترده نداشتیم و دو فقره حریق رخ داده، در حد 500 متر و هزار متر بوده است. این دو حریق در استان‌های شمالی رخ داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید