Iranian Agriculture News Agency

در نشست معاونت آب و خاک بررسی شد؛

افزایش 55 درصدی بهره وری آب در باغات انجیر با روش آبیاری قطره ای

شصت وپنجمین نشست شورای مدیران معاونت آب وخاک درکرج برگزارشد.

افزایش 55 درصدی بهره وری آب در باغات انجیر با روش آبیاری قطره ای

به گزارش ایانا و به نقل از معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی، دراین نشست که با حضور معاون آب وخاک،مدیران کل دفاتر تخصصی معاونت ورئیس موسسه تحقیقات فنی ومهندسی کشاورزی روزچهارشنبه ۲۰ مرداد ماه درسالن جلسات معاونت درکرج برگزار شد، گزارش پایش آب آبیاری انجیر در کشورارائه شد.

براساس این گزارش که توسط فریبرز عباسی مجری طرح کلان "اندازه گیری آب مصرفی محصولات زراعی و باغی کشور" ارائه شد، پایش آب آبیاری انجیر در قطب های تولید این محصول در استان های فارس، لرستان، کرمانشاه، کرمان و خوزستان در سال زراعی ۱۳۹۹ انجام شده بود. این استان ها بیش از ۷۲ درصد تولید انجیر آبی کشور را از آن خود کرده اند.

بر اساس این گزارش، میانگین حجم آب آبیاری انجیر در استان­های مورد مطالعه ۱۰۴۲۸ مترمکعب در هکتار و بهره وری آب آبیاری آن 1/27 کیلوگرم بر مترمکعب اعلام شد.

نتایج این گزارش حاکی از آن بود که در باغات مورد مطالعه حدود ۱۰ درصد کم آبیاری اتفاق افتاده است. همچنین میانگین راندمان کاربرد آب آبیاری در باغات انجیر مورد مطالعه ۶۶ درصد اعلام شد.

برپایه این گزارش، روش آبیاری قطره ای نسبت به آبیاری سطحی در باغات انجیر حدود ۲۴ درصد در کاهش حجم آب آبیاری و ۵۵ درصد در افزایش بهره وری آب موثر بوده است.

درپایان نشست نیز به پرسش حاضرین درجلسه درخصوص گزارش ارائه شده، پاسخ داده شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید