Iranian Agriculture News Agency

غیبی خبر داد:

توزیع 9 میلیون اصله نهال در هفته منابع طبیعی

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توزیع 9 میلیون اصله نهال در هفته منابع طبیعی امسال خبر داد.

توزیع 9 میلیون اصله نهال در هفته منابع طبیعی

به گزارش ایانا، دکتر فریبرز غیبی در برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها امسال پویش نهال‌کاری را از 14 آذرماه با کاشت 14 میلیون نهال آغاز کرده است، گفت: تا قبل از هفته منابع طبیعی 13 میلنون نهال با مشارکت  اقشار مختلف مردم  در کشور کاشته شده و این رقم با احتساب هفته منابع طبیعی از مرز 14 میلیون اصله نهال نیز گذشته است.

غیبی از تولید 16 میلیون نهال در نهالستان های منابع طبیعی در سال جاری خبرداد و خاطر نشان کرد: این نهال ها با توجه به شرایط اقلیمی کشور و استان ها  تولید شده و همگی سازگار با محیط هستند.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل ها گفت: کاری به زیبایی درختکاری نیست زیرا درختان و گیاهان همواره خداوند را سجده می کنند.

وی افزود: کشور امروز نیازمند کاشت درخت و توسعه فضای سبز و جنگل است و ما باید برای سرسبزی کشور این کار را انجام دهیم.

غیبی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی و تغییر فصل در کشور ما کاملاً محسوس است و فائو نیز تاکید دارد با توجه به بارندگی‌ها در فصل پاییز درختکاری انجام شود تا درخت بتواند خودش را با محیط سازگار نماید.

وی هجوم آفات و امراض، آتش سوزی جنگل ها و مراتع و خشکیدگی درختان جنگلی را بخشی از نتیجه تغییرات اقلیمی و کاهش رطوبت خاک ذکر کرد.

وی یکی از راهکارهای ایجاد رطوبت در خاک را ایجاد بانکت ها و هلالی های آبگیر در پای درختان نامبرد و گفت: انجام این اقدامات می تواند به افزایش رطوبت خاک کمک کند.

غیبی یادآور شد: بر اساس معاهدات جهانی ایران متعهد شده است  12 درصد گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و سرانه جنگل در کشور را از 1700 متر مربع به 2500 متر مربع برساند.

وی گفت: هر کشوری پایین 10 درصد مساحت خود جنگل داشته باشد جز کشورهای با پوشش کم جنگل محسوب می شود و ایران نیز در این ردیف قرار دارد و باید با کاشت 6 میلیون هکتار جنگل کاری بتواند سرانه جنگل خود را افزایش دهد.

غیبی همچنین تصریح کرد : خوشبختانه در سال های اخیر توجه به جنگل کاری در کشور بسیار زیاد شده و مردم نسبت به حفظ جنگل ها حساس تر شده اند.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال اظهار امیدواری کرد همه با هم با کاشت نهال بر تعهدات اجتماعی مان عمل کنیم.   

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید