Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل موسسه جهاد نصر خبر داد:

استفاده از 1.7 میلیارد دلار فاینانس خارجی برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: برای اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی فاز 2 طرح 550 هزار هکتاری به 1.7 میلیارد دلار فاینانس خارجی نیاز است که در این زمینه مذاکراتی با کشور چین انجام شده است.

استفاده از 1.7 میلیارد دلار فاینانس خارجی برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدجواد صالحی‌نژاد در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، با اشاره به مسوولیت موسسه جهاد نصر در اجرای طرح احیای اراضی 550 هزار هکتار از دشت‌های خوزستان و ایلام با مصوبه هیات دولت، اظهار کرد: سال گذشته، فاز اول این طرح به وسعت 295 هزار هکتار در 20 شهرستان استان خوزستان و 3 شهرستان استان ایلام به بهره‌برداری رسید و تحویل بهره‌برداران شد.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در قالب فاز نخست این طرح، گفت: اجرای زهکش‌های زیرزمینی در سطح 183 هزار هکتار از اراضی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در سطح 198 هزار هکتار، تسطیح و یکپارچه‌سازی و هندسی سازی اراضی در سطح 197600 هکتار و اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح 295 هزار از جمله اقداماتی بود که در قالب فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام انجام شد.

افزایش 3 میلیون تن تولیدات کشاورزی با اجرای فاز نخست طرح

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به اثربخشی فاز نخست این طرح، تصریح کرد: در سال زراعی 98-97 با وجود خشکسالی‌های سال قبل و نیز بروز سیلاب‌های اواخر پارسال و اوایل امسال، میزان تولیدات کشاورزی در استان‌های خوزستان و ایلام بیش از 3 میلیون تن افزایش یافت.

صالحی نژاد ادامه داد: قطعا با اجرای عملیات آموزشی و ترویجی و نیز اصلاح خاک در سال آینده، میزان تولیدات افزایش بیشتری خواهد یافت.

وی، پیش‌بینی کرد میزان تولیدات کشاورزی در افق طرح به میزان 9.5 میلیون تن و درآمد سالانه کشاورزان 16 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به پاکسازی 50 هزار هکتار از اراضی مین‌گذاری شده و به زیر کشت رفتن آن در فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری، گفت: اجرای این طرح باعث مهاجرت معکوس به شهرهای آبادان، خرمشهر، دشت عباس، عین خوش و فکه شد و در طول اجرای آن بیش از 9 هزار فرصت شغلی جدید به وجود آمد که 85 درصد آن مربوط به نیروهای بومی بود.

وی، تقویت تعاونی‌های تولید و ارتقای امنیت مرزها به دلیل رونق تولید را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: از 3 هزار دستگاه ماشین‌آلاتی که در این طرح به کار گرفته شدند، 550 دستگاه، ماشین‌آلات تخصصی بود که پیش از این، از خارج وارد می‌شد اما با حمایت موسسه جهاد نصر بیش از 300 دستگاه آن در داخل تولید شد.

صالحی نژاد درباره فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری نیز گفت: دولت در اوایل سال 96 مصوبه‌ای را برای اتمام طرح 550 هزار هکتاری به تصویب رساند که در آن مقرر شد چند اقدام انجام شود.

وی، رعایت توازن و عدالت اجتماعی در همه مناطق خوزستان را از الزامات اجرای فاز 2 این طرح برشمرد و تصریح کرد: احداث شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی در 255 هزار هکتار از اراضی در مدت 4 سال، طراحی نظام بهره‌برداری، ایجاد تشکل‌های آب بران و رعایت الگوی کشت از دیگر اقداماتی است که می‌بایست در فاز 2 طرح 550 هزار هکتاری اجرا شود.

1.7 میلیارد دلار فاینانس خارجی برای اجرای فاز 2 طرح

مدیرعامل موسسه جهاد نصر، تامین منابع مالی این طرح را علاوه بر منابع عمومی دولت از محل صندوق توسعه ملی و نیز تسهیلات و فاینانس خارجی ذکر کرد و افزود: برای اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی به 1.7 میلیارد دلار فاینانس خارجی نیاز است که در این زمینه مذاکراتی با کشور چین انجام شده است.

صالحی نژاد با اشاره به تخصیص آب برای این اجرای فاز دوم طرح از سوی وزارت نیرو، گفت: وزارت نیرو موظف به اجرای شبکه‌های اصلی و خطوط انتقال آب به طول 429 کیلومتر شده است که برای این منظور، 10 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

وی، تصریح کرد: احداث شبکه‌های فرعی آبیاری در سطح 255 هزار هکتار، زهکش‌های زیرزمینی در سطح 197 هزار هکتار و نیز تجهیز و نوسازی 191 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که برای آن اعتباری معادل 12 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

کاهش 56 درصدی ریزگردهای خوزستان

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه 70 درصد ریزگردهای خوزستان منشا داخلی دارد، درباره اقدامات صورت گرفته برای مهار این پدیده، اظهار کرد: در سال 95 به دنبال خشکسالی‌های متوالی یک دهه قبل که باعث خشک شدن تالاب‌های اصلی و شور شدن اراضی استان خوزستان شده بود، به وزارت جهاد کشاورزی ماموریت داده شد تا در 3 بخش مطالعات، تامین و انتقال و توزیع آب به عرصه‌های بحرانی گرد و غبار و نیز عملیات بیولوژی و تثبیت اقداماتی انجام دهد.

صالحی نژاد، خاطرنشان کرد: بر این اساس، 7 کانون بحرانی در سطح 350 هزار هکتار تشخیص داده شد که بحرانی‌ترین آن‌ها کانون 4 بود.

وی با اشاره به مرطوب‌سازی 14 هزار هکتار از تالاب‌های خوزستان، گفت: با اقدامات صورت گرفته، اثر ریزگردها در سطح منطقه 56 درصد کاهش یافته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید