Iranian Agriculture News Agency

بازتعریف جایگاه مراتع در مدیریت کلان کشور الزامی است

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر لزوم بازتعریف جایگاه مراتع در مدیریت کلان کشور تأکید کرد.

بازتعریف جایگاه مراتع در مدیریت کلان کشور الزامی است

ترحم بهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اهمیت جایگاه اکولوژیکی مراتع و نقش غیرقابل‌انکار انسان در تخریب عرصه‌های مرتعی بیان کرد: بیش از نیم‌قرن از مدیریت مرتع در کشور می‌گذرد و تاکنون نشست‌ها، جلسات هم‌اندیشی، وبینارهای آموزشی، نگارش کتاب‌ها و مقالات متعدد فنی- تخصصی، برگزاری همایش و بحث و تبادل‌نظر در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی موفق نشده‌اند آن‌چنان‌که باید ریل مرتع‌داری را در روند کاهشی وضعیت تخریب قرار دهند.

وی بابیان این‌که 90 درصد عوامل تخریب مراتع ریشه انسانی دارند گفت: دلایل تخریب مرتع و تهدیدات آن به یک‌چند عامل محدود نمی‌شود. طبق اصل اکولوژیکی، هر عامل بر عامل دیگر اثرگذار است و در مراتع ایران دلایل تخریب عمدتاً ریشه در مسائل مدیریتی، اجتماعی و مدیریت ریسک دارد.

بهزاد با ابراز تأسف از این‌که هنوز در نظام حکمرانی کشور، مرتع برای حاکمان نامأنوس است و در اولویت برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور نیست افزود: راهکار برون‌رفت از تهدیدات و خطرات ناشی از عوامل اجتماعی و مدیریتی تخریب مرتع را تلاش برای استقلال منابع طبیعی از طریق ارتقاء جایگاه سازمان و تبدیل‌شدن به وزارتخانه به‌صورت مستقل یا ادغام با سازمان حفاظت محیط‌زیست است تا امکان فعالیت زیر نظر مستقیم ریاست‌جمهور و به‌تبع آن اسباب ارتقاء دانش و اطلاعات همچنین تغییر و بهبود نگاه دستگاه‌های اجرایی تصمیم گیران دولت و نمایندگان مجلس به‌عنوان تصمیم سازان را فراهم آید.

وی ادامه داد: استقلال اعتبارات منابع طبیعی و تأمین و تخصیص اعتبار لازم و کامل و البته به‌موقع با در نظر گرفتن اهمیت و ارزش مراتع و همچنین لزوم پرداخت ۷۰ درصدی سهم دولت در انجام فعالیت‌های مرتبط با منابع طبیعی مانند بیمه مراتع، تأمین نهاده‌های دامی و مرتعی و ... حائز اهمیت است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرای طرح تعادل دام و مرتع، تشدید قوانین واگذاری و تخصیص اراضی ملی، برخورد قاطعانه با مرتع‌دار متخلف و جرم انگاری اقدامات مخرب در عرصه مرتعی تصویب و به هنگام سازی قوانین مرتبط با اعمال حمایت‌های قضایی مناسب تبدیل دام سبک به سنگین را برای حمایت از عرصه‌های مرتعی کشور ضروری دانست.

وی ادامه داد: حمایت دولت از صاحبان دام مازاد مثل بیمه خسارات خشک‌سالی و ...، تبدیل دیمزارهای کم بازده به مرتع جهت افزایش تولید مرتع، مدیریت بهره‌برداری چندمنظوره در جهت تغییر شیوه معیشت مانند گردشگری، کاشت گیاهان چندمنظوره در محدوده طرح‌ها با بالا بردن توان اقتصادی و نیز استفاده از پتانسیل‌های دیگر مرتع غیر از علوفه از راهکارهای دیگر کاهش تهدیدات مراتع هستند.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید