Iranian Agriculture News Agency

مصدومیت ۴۲ نفر از اعضای یگان حفاظت منابع طبیعی در مقابله با متخلفین

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر جانفشانی مأموین یگان حفاظت در حفظ سرمایه های طبیعی کشور، از لزوم افزایش بازدارندگی قوانین مرتبط با جرائم منابع طبیعی خبر داد.

مصدومیت ۴۲ نفر از اعضای یگان حفاظت منابع طبیعی در مقابله با متخلفین

 سرهنگ علی ملکی آهنگران در نشست خبری روز یکشنبه سیاستهای اجرایی یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: در دوره تشدید نظارت های یگان حفاظت در ایام عید نوروز، ۴۲ تن از نیروهای این یگان در مقابله با متخلفان مرتبط با منابع طبیعی، از طرف قاچاقچیان و متصرفان اراضی ملی مورد ضرب و شتم و سوء قصد قرار گرفته اند و حتی در مواردی به محل سکونت شخصی این افراد حمله مسلحانه شد است.

وی تاکید کرد: این نشان‌دهنده حضور پررنگ و فداکارانه یگان حفاظت در عرصه ها و برخورد قاطع و بدون اغماض این یگان با متخلفان است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به عدم بازدارندگی  قوانین حوزه حفاظت منابع طبیعی گفت: ما به دنبال به روز رسانی جرائم با هدف افزایش بازدارندگی قوانین هستیم. عقیده ما این است که به جای ارزش فیزیکی،  ارزش زیستی درخت و منابع طبیعی باید ملاک صدور حکم قرار بگیرد.

آهنگران در ارتباط با تسلیح نیروهای یگان حفاظت در برابر متخلفان گفت: افرادی که تسلیح می شوند باید شرایط خاصی داشته باشند که مجوز حمل اسلحه دریافت کنند. از طرف دیگر اولویت ما عملیات مسلحانه نیست و تنها در استانهای محدودی که عموما استانهای شمالی کشور هستند گروهی از اعضای یگان برای انجام عملیات به اسلحه گرم تجهیز می‌شوند.

وی تاکید کرد: ترجیح و اولویت ما جلب مشارکت عموم مردم از گردش گران، ورزشکاران، دامداران و ... برای حفظ مسئولانه منابع طبیعی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از مردم خواست تا با همکاری با یگان حفاظت در حین انجام مأموریت، شرکت در جلسات و دوره های آموزشی عمومی و تخصصی که در سراسر کشور توسط سازمان منابع طبیعی برگزار می شود ، همکاری با شرکت های تعاونی بهره برداری جنگل نشینان در بخش حفاظت از رویشگاه های جنگلی و مرتعی، و در نهایت افزایش تماس با سامانه های 139 و 1504امدادجنگل و مرتع در بخش تخریب و تصرفات در حوزه منابع طبیعی بیش از پیش این سازمان را در انجام مأموریت های محوله یاری دهند. 

لزوم حمایت دستگاه قضا از منابع طبیعی

سرهنگ علی ملکی آهنگران سیاستهای اجرایی یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را مطالعه و جامع نگری، آموزش، ترویج و مشارکت مردمی، جلب حمایت حداکثری دستگاه های اجرایی(قضایی، نظارتی، اجرایی)، هوشمند سازی فعالیت های اجرایی، بازرسی و ارزیابی عملکرد ونیز، نظارت و پایش اعلام کرد. 

وی گفت: این یگان صیانت و توسعه جنگل‌های زاگرس جنوب و مناطق مرکزی، جنگل های ارسباران، جنگل های شمال، جنگل های مانگرو و نیز تامین و تجهیز ناوگان یگان حفاظت را در دستور کار خود دارد. 

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از برقراری ۶۷ هزار و ۱۳۱ تماس با سامانه های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ یگان حفاظت از طرف مردم طی ۱۲ ماهه گذشته خبر داد. 

وی اعلام کرد طی یک سال اخیر ۳۳ هزار و ۵۳۶ پرونده قضایی در ارتباط با منابع طبیعی تشکیل شده و ۵ هزار و ۸۳۷ نفر از مجرمین متعرضین و زمین‌خواران دستگیر، ۳ هزار و ۸۳۸ دستگاه خودرو و هزار و ۳۱۳ دستگاه تجهیزات قطع درخت توقیف شده است. 

آهنگران افزود: طی این مدت ۲۲ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی خلع ید و به بیت المال بازگردانده شده و از تصرف هزار و ۷۰۲ هکتار از اراضی ملی پیشگیری شده است.

وی ادامه داد در این بازه زمانی،  تعداد هزار و ۷۰۴فقره حریق در ۱۳ هزار و ۴۳۰ هکتار در عرصه های منابع طبیعی اتفاق افتاده است. ۱۷ هزار و ۴۷۸ پرونده  برای تصرف و تخریب۴۵ هزار و  ۳۱۸ هکتار از اراضی ملی تشکیل شده و ۴۲ نفر از نیروهای حفاظتی و ۵ نفر از نیروهای مردمی در راستای حفاظت و پاسداری از عرصه‌های منابع طبیعی مجروح شده اند. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی ضمن تاکید بر لزوم مساعدت دستگاه قضایی برای حفاظت از سرمایه های طبیعی کشور از این دستگاه خواست تا با کوتاه کردن زمان بررسی و تعیین تکلیف پرونده های قضایی،انشاء رای به تناسب ارزش های ملموس و غیر ملموس منابع طبیعی (تجاری و غیر تجاری)با ( زیست محیطی و بازاری)، همکاری بیشتر با سازمان منابع طبیعی در بخش آموزش عمومی و تخصصی در حوزه مدیریت منابع طبیعی ونیز همکاری در راستای بروز رسانی جرائم حوزه منابع طبیعی، امکان عملکرد موثرتر در جهت حفظ منابع طبیعی را فراهم کند. 

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید