Iranian Agriculture News Agency

همدلی و همکاری مردم و دولت در روز درختکاری

15 اسفندماه در تقویم ملی ما به‌عنوان روز درختکاری نام‌گرفته است که با توجه به شرایط تغییر اقلیم که به‌صورت غیرقابل‌انکار جغرافیای ایران را تحت تأثیر قرار داده، ضرورت اقدام به غرس نهال و گسترش پوشش گیاهی و جنگلی، انکارناپذیر به نظر می‌رسد. بر همین اساس در سال جاری پروژه کاشت یک میلیارد نهال به‌عنوان یک طرح مردمی با راهبری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور کلید خورد و سازمان‌های مردم‌نهاد نقش پررنگ‌تر و کارآمدتری در غرس نهال پیدا کردند.

همدلی و همکاری مردم و دولت در روز درختکاری

نقش درخت و درخت‌کاری در حفظ سلامت محیط‌زیست و به‌تبع آن افزایش کیفیت زندگی انسان و سایر جانداران تا جایی است که بسیاری از کشورهای جهان بنا به شرایط اقلیمی خود روزی را در تقویم ملی تحت عنوان روز درختکاری نام‌گذاری کرده‌اند.

15 اسفندماه در تقویم ملی ما به‌عنوان روز درختکاری نام‌گرفته است که با توجه به شرایط تغییر اقلیم که به‌صورت غیرقابل‌انکار جغرافیای ایران را تحت تأثیر قرار داده، ضرورت اقدام به غرس نهال و گسترش پوشش گیاهی و جنگلی، انکارناپذیر به نظر می‌رسد.

بر همین اساس در سال جاری پروژه کاشت یک میلیارد نهال به‌عنوان یک طرح مردمی با راهبری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور کلید خورد و سازمان‌های مردم‌نهاد نقش پررنگ‌تر و کارآمدتری در غرس نهال پیدا کردند.

روز گذشته پارک جنگلی لتیان با نظارت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات میزبان گروه‌های مردمی برای کاشت نهال‌های نژادهای بومی منطقه بود.

کاشت 6000 اصله نهال توسط مردم در شمیرانا

علیرضا شکوهی کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات دراین‌ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: مساحت پارک جنگلی لتیان ۵۰۲ هکتار است که از این وسعت حدود ۳۸۵ هکتار دارای پوشش درختی و جنگلی است. درختکاری در این محدوده از سال ۱۳۵۶ آغازشده و تا امروز ادامه داشته است.

وی توضیح داد: برنامه سازمان‌های مردم‌نهاد در سال ۱۴۰۲ کاشت حدود 6 هزار اصله نهال با گونه‌های بومی بوده است که تا امروز حدود چهار هزار اصله نهال توسط این گروه‌ها کاشته شده و تا پایان سال دو هزار اصله دیگر نیز کاشته می‌شود. برنامه کاشت نهال در پارک جنگلی لتیان هم در ادامه همین برنامه است که دوستداران طبیعت نسبت به کاشت نهال‌های بنه یا پسته وحشی، ارس یا سرو کوهی، شیرخشت، بادامک، داغداغان، نارون و بعضی گونه‌های دیگر بومی اقدام می‌کنند.

شکوهی در توضیح انتخاب گونه‌های بومی برای توسعه جنگل‌ها گفت: تأکید ما بر این است که از این به بعد در جنگل‌کاری‌ها و در طرح‌های کاش نهال حتماً از گونه‌های بومی استفاده کنیم چراکه این گونه‌ها به دلیل سازگاری با شرایط محیطی مقاومت بالایی دارند و به طبیعت آسیب نمی‌رسانند؛ بر این اساس مراقبت و نگهداری از آن‌ها بسیار آسان‌تر است.

وی بابیان این‌که امسال در سطح شهرستان شمیرانات از شروع پاییز تا پایان چه به‌صورت مشارکتی و چه به‌صورت پروژه‌های مستقل منابع طبیعی حدود ۸۰ هزار اصل نهال غرس خواهند شد گفت: به جرات می‌توان گفت از این ۸۰ هزار نهال هیچ‌گونه سوزنی‌برگ غیربومی نخواهیم کاشت.

شکوهی با اشاره بر لزوم نگه‌داری از نهال‌ها برای موفقیت کاشت گفت: تأکید بر این است که عرصه‌هایی که توسط سازمان‌های مردم‌نهاد جنگل‌کاری می‌شوند حتماً توسط همین گروه‌ها مراقبت و داشت شوند و جنگل‌کاری‌هایی که توسط خود منابع طبیعی یا به‌صورت مشارکتی با شهرداری‌ها انجام می‌شود نیز در قالب قراردادهای پیمانکاری نگهداری و مراقبت می‌شوند.

وی افزود: ولی تلاش ما بر این است که در اجرای پروژه‌ها از مردم جواب محلی و روستایی کمک گرفته که درصد موفقیت کار ما افزایش پیدا کند.

کاشت هر درخت بخشیدن زندگی دوباره به جهان است

مهرنوش قهرمانی از فعالان محیط زیستی مردمی شرکت‌کننده در این برنامه به خبرنگار ایانا گفت: دلیل من شاید کمی با دلایل سایر افراد حاضر در درختکاری امروز متفاوت باشد. برادر من به دلیل بیماری در بیمارستان بستری است. امروز در این برنامه با این نیت شرکت کردم که درخت بکارم به امید اینکه زندگی برادرم دوباره سبز شود. چون کاشتن هر درختی مانند این است که زندگی دوباره به جهان ببخشی.

سونیا آهنگران ۱۰ ساله نیز که با دستان کوچک خود مشغول کاشت نهال بود، به خبرنگار ایانا گفت: من در درختکاری شرکت کردم چون درخت هوا را تمیز نگاه می‌دارد، خاک را کثیف نمی‌کند و درخت کاشتن خیلی کار خوبی است.

تلاش برای حضور موفق مردمی در طرح کاشت نهال

حسین عمویی 42 سال نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا نقطه قوت این برنامه را نظارت کارشناسی اداره منابع طبیعی، انتخاب گونه‌های مناسب و بومی و آموزش مردم غیرمتخصص برای کاشت موفق نهال توسط کارشناسان منابع طبیعی و تشکل‌های مردم‌نهاد دانست و گفت: یکی از امتیازات این برنامه این بود که چاله کنی‌ها برای غرس نهال از قبل انجام‌شده بود. در بسیاری از موارد مشابه، شرکت‌کنندگان مردمی به دلیل در اختیار نداشتن امکانات حفر چاله و یا عدم برخورداری از توان بدنی مناسب برای این اقدام، موفق به حفر چاله با عمق مناسب برای کاشت نهال نمی‌شوند و این درصد موفقیت کاشت نهال را پایین می‌آورد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید