Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با زمین‌خواری با سامانه پنجره مدیریت واحد زمین

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و دبیر اجرایی پنجره واحد مدیریت زمین از ثبت بالغ‌بر 400 هزار درخواست مجوز از زمان شروع فعالیت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین خبر داد.

مبارزه با زمین‌خواری با سامانه پنجره مدیریت واحد زمین

حسین میر رجبی در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه محیط‌زیست در مصلای تهران برگزار شد، با اشاره به این‌که ضوابط اجرایی پنجره مدیریت زمین که به تصویب ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی رسیده بود در آبان ماه ۱۴۰۱ توسط معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌های متولی و اجرایی ابلاغ شد گفت: بر اساس ماده ۳ ضوابط اجرایی، سازمان منابع طبیعی به‌عنوان راهبر اجرایی پنجره واحد و سامانه تعیین‌شده است.

وی بیان کرد: در بازه زمانی مشخص‌شده در ضوابط اجرایی، موفق شدیم هم منشور پروژه را به تصویب رسانده و ابلاغ کنیم؛ و هم آیین‌نامه اجرایی دستگاه‌ها را با یک افق کوتاه‌مدت به دستگاه‌های اجرایی برسانیم.

میر رجبی افزود: به‌موازات همین موضوع در استان‌ها با محوریت استاندار و یا معاون عمرانی استاندار و دبیری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان جلساتی به‌عنوان کارگروه اجرایی پنجره واحد مدیریت زمین با عضویت دادستانی رئیس‌کل دادگستری و دستگاه‌هایی که به نحوی در حوزه زمین عضو پنجره واحد مدیریت زمین هستند به‌طور منظم برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی پنجره واحد مدیریت زمین بابیان این‌که جلسات مربوط به پنجره واحد مدیریت زمین به‌طور منظم به میزبانی سازمان منابع طبیعی بین دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار می‌شود گفت: اتفاقات خوبی را در سطح کشور در موضوع صدور مجوزها در پاسخگویی به مردم و استعلامات اراضی شاهد هستیم و مردم با مراجعه به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین و ثبت‌نام به‌صورت مستقیم و یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولتی چه در حوزه صدور مجوزها و چه در خصوص پاسخگویی به استعلامات می‌توانند خدمات خود را از این طریق دریافت کنند.

میر رجبی با اشاره به زیرسامانه پایش اراضی گفت: دستگاه‌هایی که به‌نوعی متولی زمین هستند ازجمله سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان امور اراضی، شرکت مدیریت منابع آب زیرمجموعه وزارت نیرو و ... باید در موضوع پایش اراضی نقش حافظ اراضی ملی و یا منابع طبیعی را داشته باشند.

 وی توضیح داد: گزارش‌های مختلفی از طریق سنجش‌ از دور پایش لحظه‌ای از طریق تصاویر ماهواره‌ای تهیه‌شده و در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد. دستگاه‌ها وظیفه‌دارند به‌محض دریافت گزارش‌ها و رصد لحظه‌ای، پیگیری‌های لازم را انجام داده و گزارش‌های تخلف را تنظیم کنند تا پس از طی مراحل قانونی به دستگاه قضایی ارائه شود. 

خدمات‌رسانی سامانه سنا به پنجره واحد مدیریت زمین

 دبیر اجرایی پنجره واحد مدیریت زمین افزود: جلسات مختلفی با معاونت فناوری قوه قضاییه نیز برگزارشده است تا سامانه سنای قوه قضاییه نیز به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین خدمات‌رسانی کند تا ما بتوانیم هم در موضوع کاهش زمان رسیدگی و هم نحوه تهیه لوایح به وحدت رویه بین همه دستگاه‌ها دست پیدا کنیم و پرونده‌های قضایی که علیه متصرفین در قالب تغییر کاربری اراضی و یا تصرف اراضی ملی و دولتی تشکیل می‌شود را پیگیری کرده و به سرانجام برسانیم.

خدمات الکترونیک دولتی به کمک محیط زیست می آیند

میر رجبی با تأکید بر نقش خدمات‌رسانی دولت الکترونیک در حفظ محیط‌زیست گفت: از زمان فعالیت پنجره واحد مدیریت زمین، چیزی حدود ۴۰۰ هزار مراجعه و ثبت درخواست در سامانه صورت پذیرفته است که بالغ‌بر ۸۰ درصد این درخواست‌ها بررسی‌شده صحت سنجی شده تکمیل مدارک صورت پذیرفته و در حداقل زمان ممکن پاسخ‌داده‌شده است.

وی یادآور شد: بر اساس برآورد ما در اثر فعالین این سامانه، 300 تا ۳۵۰ هزار مورد مراجعه مردم به دستگاه‌ها کاهش‌یافته و چیزی بالغ‌بر ۹۰۰ هزار برگ کاغذ نیز صرفه‌جویی شده است.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید