Iranian Agriculture News Agency

مکان‌محور کردن پروژه‌های آب و خاک بخش کشاورزی در دستور کار است/ تهیه پایلوت نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک در ۱۵ استان

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر مکان‌محور کردن پروژه‌های آب و خاک بخش کشاورزی کشور تاکید کرد و اجرای آن را از برنامه‌های مهم این معاونت برشمرد.

مکان‌محور کردن پروژه‌های آب و خاک بخش کشاورزی در دستور کار است/ تهیه پایلوت نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک در ۱۵ استان

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی در نخستین روز گردهمایی سراسری مدیران آب و خاک کشور در مشهد مقدس، گفت: با توجه به اهمیت خاک کشاورزی و نقش آن در افزایش ضریب امنیت غذایی، تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر و انجام مطالعات خاک‌شناسی در دستور کار معاونت آب و خاک قرار دارد و تاکنون در ۱۵ استان تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک به صورت پایلوت اجرا شده است.

وی ضمن تاکید بر شرایط کم‌آبی کشور افزود: در خصوص مباحث مربوط به آب و انرژی نشست‌های خوبی با همکاران وزارت نیرو صورت گرفته است و این امیدواری وجود دارد که با تعامل دو دستگاه در این خصوص نتایج مناسبی حاصل شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، بازدیدهای گروه ارزیابی عملکرد معاونت در خصوص پروژه‌های آب و خاک و مدیران آب و خاک استان‌ها را به منظور تقویت و شناسایی نقاط ضعف و قوت پروژه‌ها و مدیریت‌های استانی مهم برشمرد.

وی مکان‌محور کردن پروژه‌های آب و خاک را از برنامه‌های این معاونت دانست و از مدیران آب و خاک استان‌ها خواست در این زمینه جدیت بیشتری اعمال کنند.

نیازی با تاکید بر گسترش سامانه‌‌های نوین آبیاری در راستای بهره‌وری مناسب از منابع آبی موجود، به سامانه نیاز آبی محصولات کشاورزی به عنوان پروژه‌ای در این راستا با همکاری موسسه تحقیقات خاک و آب اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: نگرانی‌های ما در موضوع تغییر اقلیم و تاثیر آن در بخش کشاورزی زیاد شده است و با توجه به این که بارش‌ها نیز در سال زراعی امسال نسبت به سال‌های گذشته از کاهش محسوسی برخوردار است، لذا چالش‌ها در این زمینه بیشتر شده است.

وی با اشاره به این که همه مدیران حاضر در این گردهمایی مدیران اجرایی هستند که در عرصه و پروژه‌های خرد و کلان آب و خاک فعالیت دارند، بیان کرد: سالانه بیش از ۱۰ هزار هکتار پروژه‌های آب و خاک در کشور اجرا می‌شود و مدیران آب و خاک در استان‌ها با توجه به کمبود اعتبارات و امکانات، ایثارگرانه این پروژه‌ها را مدیریت می‌کنند.

گفتنی است؛ اهمیت خاک در تأمین امنیت غذایی، چالش‌های آب و خاک کشاورزی کشور، رویکرد دانش‌بنیان در حفاظت آب و خاک و بهره‌برداری پایدار از خاک از جمله مواردی بود که در این گردهمایی مطرح شد.

 

 

منتشر کننده خبر: شیما علائی کاشانی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید