Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی مطرح کرد:

احیای 20 میلیون هکتار از مراتع کشور ذیل برنامه هفتم توسعه

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از برنامه‌ریزی برای بهره‌ور کردن دیمزارهای کم بازده در قالب طرح احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در 20 میلیون هکتار از مراتع کشور خبر داد.

احیای 20 میلیون هکتار از مراتع کشور ذیل برنامه هفتم توسعه

ترحم بهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: طرح احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در 20 میلیون هکتار از مراتع کشور توسط این دفتر تهیه و تنظیم‌شده است. در این طرح چهار نوع پروژه شامل تبدیل دیمزارهای کم بازده به مرتع، عملیات‌ بیولوژیکی و بیومکانیکی، حفاظت و قرق و مدیریت چرا پیش‌بینی‌شده است.

وی افزود: دیمزارهای کم بازده مستثنیات مردم هستند. بر این اساس باید با هماهنگی مردم در دیمزارهایی که راندمان تولید و محصول بسیار پایینی دارند و ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیستند، گونه‌های مرتعی چندساله همراه با شبدر، یونجه و اسپری به‌صورت متناوب غله و مرتع کاشته شوند.

بهزاد با اشاره به تعدد مزایای این اقدام عنوان کرد: یکی از این مزیت‌ها جلوگیری از گسترش گردوغبار بعد از برداشت محصول کشاورزی است. گونه‌های مرتعی پایدار هستند؛ جلوی فرسایش خاک را گرفته و نفوذپذیری آب را زیاد می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به شرایط خشک‌سالی و کمبود علوفه‌ در کشور، این اقدام می‌تواند منتج به تأمین بخشی از علوفه موردنیاز صنعت دام کشور شود.

وی بابیان این‌که برنامه‌ریزی برای تبدیل ۵۰۰ هزار هکتار از دیمزارهای کم بازده در برنامه ۵ ساله هفتم باید انجام‌شده است، گفت: از خانواده بقولات نیز در این دیمزارها استفاده می‌کنیم که این باعث افزایش ازت و حاصلخیزی خاک بیشتر می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: پروژه دوم ما عملیات بیولوژیک است که شامل کپه کاری، بذرکاری و بذرپاشی و نهال‌کاری است. یک‌میلیون هکتار از اراضی به تفکیک استان برای این منظور مشخص‌شده‌اند که از این وسعت، حدود یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار برای عملیات بیومکانیک شامل ذخیره نزولات جوی در نظر گرفته‌شده است.

بهزاد به پروژه حفاظت و قرق اشاره کرد و بیان کرد: حفاظت و قرق ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار مراتعی که نقش ذخیره‌گاه پیدا می‌کنند و یا ضرورت دارد باهدف حفظ گونه‌های اندمیک یا در معرض خطر انقراض ذیل عملیات حفاظت و قرق قرار گیرند، باهدف حفظ و احیا و اصلاح مراتع کشور برنامه‌ریزی‌شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع گفت: ۵۰ میلیون هکتار از اراضی مرتعی نیز تحت برنامه‌ریزی مدیریت چرا قرار دارند که عملیاتی شدن مجموع این برنامه‌ها دست‌کم به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید