Iranian Agriculture News Agency

همیاران طبیعت و فن‌آوری‌های نو به کمک عرصه‌های منابع طبیعی کشور می‌آیند

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برنامه‌های یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برای توسعه نظارت بر عرصه‌ها را فرهنگ‌سازی برای مشارکت عمومی در حفظ و حراست عرصه‌های منابع طبیعی در کنار تجهیز این یگان به فن‌آوری‌های نو اعلام کرد.

همیاران طبیعت و فن‌آوری‌های نو به کمک عرصه‌های منابع طبیعی کشور می‌آیند

سرهنگ علی ملکی آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به محدودیت تعداد جنگلبانان گفت: با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد از وسعت سرزمین ایران جزء عرصه‌های منابع طبیعی به شمار می‌آید و برای پایش این عرصه پهناور به اشراف نیاز است، استفاده از فناوری‌های جدید را به‌جای نیروی انسانی در دستور کار قراردادیم. با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات در بحث نیروی انسانی ما باید به سمتی برویم که با گسترش فناوری‌ها، نیاز خود را به نیروی انسانی به حداقل برسانیم.

وی در توضیح استفاده از فناوری‌های نو گفت: بهره‌برداری از دوربین‌های خاص، پهباد و ریزپرنده‌ها برای پایش اراضی و همچنین بهره‌گیری از هوش مصنوعی دراین‌ارتباط در دستور کار قرارگرفته و تأمین اعتبارات آن در حال پیگیری است. در حال حاضر 60 دستگاه دوربین نظارتی خریداری‌شده که پیگیری‌های لازم برای نصب و افزایش این تعداد در دست انجام است.

آهنگران بابیان این‌که یکی از اقدامات مؤثر و زودبازده در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی بهره‌گیری از همیاری عمومی مردم است، گفت: تلاش ما این است که با فرهنگ‌سازی از طریق برپایی جلسات آموزشی برای بهره‌بردان منابع طبیعی اعم از عشایر، ساربانان، گردشگران و ورزش‌کاران و ... و نیز بهره‌گیری از ظرفیت رسانه عموم مردم را نسبت به حفظ منابع طبیعی حساس کرده و به‌جایی برسیم که تک‌تک مردم همیار طبیعت باشند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۵۰ هزار نفر به‌عنوان همیار طبیعت آموزش داده که البته این در مقایسه با جمعیت کشور عدد قابل‌توجهی نیست. تلاش ما عمومی کردن این فرهنگ است.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید