Iranian Agriculture News Agency

کاهش چشمگیر مصرف آب با آبیاری زیرسطحی

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی از تحول در بهره‌وری آب کشاورزی با استفاده از سامانه‌های آبیاری زیرسطحی خبر داد.

کاهش چشمگیر مصرف آب با آبیاری زیرسطحی

جانعلی بهزادنسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن اشاره اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق این مهم بیان کرد: روند روزآمدسازی نظام آبیاری کشور به‌تدریج رشد کرده و در حال حاضر برنامه‌ریزی این وزارتخانه ترویج آبیاری زیرسطحی است.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این سامانه در قالب طرح‌های آزمایشی انجام‌شده است. طی ماه‌های گذشته حدود ۱۲۰ هکتار از اراضی زیر کشت نیشکر درکشت و صنعت کارون به سامانه آبیاری زیرسطحی به‌عنوان یک مزرعه الگویی مجهز شده است و عملیات تجهیز ۸۲ هکتار از اراضی زیر کشت یونجه درکشت و صنعت مغان نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

بهزاد نسب با اشاره به تحقق صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف آب و جلوگیری از رشد و گسترش علف‌های هرز در مزارع به‌عنوان نتایج بهره‌برداری این سامانه‌ها گفت: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی‌شده که سالانه ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور از طریق آبیاری زیرسطحی کشت و کار شوند و درمجموع در طول برنامه ۷۵۰ هزار هکتار تحت پوشش این نوع آبیاری قرار خواهند گرفت که در صورت افزایش ظرفیت‌سازی، امکان گسترش بیشتر نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورت تحقق این برنامه در کشور که به‌شدت موردحمایت دولت، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت جهاد کشاورزی است، شاهد تحول بزرگی در نظام آبیاری و صرفه‌جویی در مصرف آب خواهیم بود.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: درگذشته فن‌آوری که برای آبیاری زیرسطحی استفاده می‌شد متشکل از نوارهای ساده بود که قطره‌چکان‌های آبیاری (دریپرها) بر روی آن نصب می‌شدند و ریشه‌های گیاه و یا حتی برخی جانداران خاکزی با ورود به این دریپرها باعث مسدود شدن آن‌ها می‌شدند ولی در فن‌آوری جدید که توسعه آن ذیل برنامه هفتم در دستور کار قرارگرفته است، نوارها و دریپرها با پدهایی پوشانده و مانع از ورود ریشه گیاه و سایر عوامل موجود در خاک به سامانه می‌شوند که حتی صرفه‌جویی بیشتری نیز در مصرف آب به دنبال خواهد داشت.

بهزاد نسب یادآور شد: در حال حاضر طرح آزمایشی سامانه آبیاری زیرسطحی در کشت و صنعت کارون در حال اجراست و نتایج درصد صرفه‌جویی در مصرف آب در مقایسه با مزارع شاهد پس از استنتاج اعلام خواهد شد ولی نسبت به آبیاری غرق‌آبی بین ۷۰ تا ۸۰ و نسبت به آبیاری قطره‌ای بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد اولیه صرفه‌جویی در مصرف آب وجود دارد.



تولید خبر: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید