Iranian Agriculture News Agency

طرح کاشت یک میلیارد درخت؛ نماد سرمایه اجتماعی

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن اشاره به لزوم مشارکت محلی در امور حکمرانی منابع طبیعی، بر ضرورت تلاش در جهت تحقق ارزش‌افزوده طرح کاشت یک میلیارد درخت تأکید کرد.

طرح کاشت یک میلیارد درخت؛ نماد سرمایه اجتماعی

مهدی قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا نتیجه رویکرد تولید دانش فرارشته‌ای در ارتباط با منابع طبیعی را مشارکت تمام ذی‌‌نفعان و دست‌اندرکاران مرتبط با موضوع دانست و بیان کرد: در این روند یکی از الزامات، شناسایی دقیق و صحیح دست‌اندرکاران یا ذی‌نفعان بر سر موضوعات و پدیده‌های منابع طبیعی، آب و محیط‌زیست است که نتیجه آن هماهنگی بین بازیگران و توزیع قدرت در تصمیم‌سازی خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که یکی از ذی‌نفعان کلیدی در نظام حکمرانی منابع طبیعی جوامع محلی هستند افزود: مشارکت جامعه محلی در امور حکمرانی منابع طبیعی یک الزام بوده و باید برای فراهم آوردن بسترهای لازم جهت مشارکت فعالانه جامعه محلی ازجمله توانمندسازی بهره‌برداران منابع طبیعی تلاش شود.

 این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: با توجه به پیچیدگی و چندوجهی بودن موضوعات منابع طبیعی، سازمان منابع طبیعی به‌تنهایی قادر به حل مشکلات منابع طبیعی نیست و تغییر در سبک حکمرانی منابع طبیعی کشور، از سلسله مراتبی دولت‌محور به سبک حکمرانی مشارکت محور را لازم به نظر می‌رسد.

طرح کاشت یک میلیارد درخت؛ مجموعه‌ای از ارزش‌های افزوده

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن ارزشمند دانستن طرح کاشت یک میلیارد درخت، به لزوم توجه به تحقق ارزش‌های افزوده این طرح تأکید کرد و گفت: این طرح فرصتی برای تحقق ارزش‌افزوده اجتماعی با مشارکت فعالانه جامعه محلی، تحقق ارزش‌افزوده اقتصادی با تأکید بر ارتقا خدمات تولیدی است.

وی ادامه داد: این طرح همچنین تنظیمی در اکوسیستم‌های طبیعی و ایجاد موازنه بین این خدمات، تحقق ارزش‌افزوده توسعه نهادی و همکاری‌های فراخشی با تمرکز بر تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی جدید و توسعه همکاری بین دست‌اندرکاران مختلف است.

قربانی همچنین تحقق ارزش‌افزوده تعامل دانشگاه با دستگاه اجرایی با تأکید بر فراهم کردن بسترهای لازم جهت اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های منابع طبیعی را از ظرفیت‌های دیگر این طرح دانست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید