Iranian Agriculture News Agency

کلید تحقق درخت‌کاری مؤثر در دستان مردم

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بر لزوم حضور کارشناسان و متخصصان در کنار مردم برای موفقیت طرح کاشت یک میلیارد درخت تأکید کرد.

کلید تحقق درخت‌کاری مؤثر در دستان مردم

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یکی از طرح‌های باارزش و مترقی دولت برای احیای محیط‌زیست کشوراست که با تأکید مقام معظم رهبری به یک تکلیف شرعی برای تمام مردم کشور نیز تبدیل‌شده است؛ اما موفقیت و اثربخشی طرح‌هایی ازاین‌دست که مشارکت اقشار مختلف جامعه را می‌طلبد، نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است.

نقی شعبانیان معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری دراین‌ارتباط به خبرنگار ایانا، گفت: برای جنگل‌کاری باهدف احیای جنگل‌ها توسط مردم در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، ضرورت دارد که کارشناسان ما در کنار مردم حضورداشته باشند تا در کنار بهره‌مندی از توان جامعه برای این منظور از آسیب‌های احتمالی به محیط‌زیست جلوگیری شود.

وی افزود: انتخاب گونه‌های مناسب هر زیست‌بوم و آموزش روش‌ها و فن‌های کارآمد برای کاشت درخت به مردم باعث می‌شود در کنار کاشت موفقیت‌آمیز درخت، آسیبی نیز به طبیعت وارد نشود. بدون تردید تنها راه تحقق چنین اهدافی، استفاده از تخصص و پشتوانه علمی کارشناسان است که باید در کنار مردم قرار بگیرند.

شعبانیان تأکید کرد: مردم نیز نباید تصور کنند که کاشت هر نهالی در هر منطقه مفید است. ممکن است کاشت بعضی از نهال‌ها در مناطقی گونه مهاجم تلقی شده و زیست‌بوم را دچار آسیب کند و یا درصورتی‌که عدم استفاده از فن‌های درست کاشت نهال باعث خشک شدن نهال شود، ازنظر فرهنگی صورت خوشی نخواهد داشت.

معاون امور جنگل در پاسخ به این سؤال که آیا حضور مردم در مناطق حفاظت‌شده جنگلی درست است گفت: تقویت و احیای مناطق حفاظت‌شده نیز لزوماً به کمک و مشارکت مردم نیاز دارد. ولی تمام این اقدامات باید با پشتوانه علمی و تلاش بر اولویت قرار دادن حفظ نهال‌های موجود تولیدشده به‌صورت طبیعی باشد.

وی تصریح کرد: نباید به این صورت باشد که ما جنگل‌های باارزش موجود و ثروت‌های طبیعی را رها کرده و در بخش‌های دیگر نونهال بکاریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید