Iranian Agriculture News Agency

ایجاد یک بنیاد درختکاری با مشارکت مردمی و صنایع ضروری است

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: ایجاد یک بنیاد درختکاری با مشارکت مردمی و صنایع با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش انتشار دی‌اکسیدکربن در کشور ضروری است.

ایجاد یک بنیاد درختکاری با مشارکت مردمی و صنایع ضروری است

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رضا احمدی در نشست هفتگی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت افزود: اساسنامه تشکیل بنیاد درختکاری با مشارکت مردم و صنایع را تهیه کرده‌ایم.

وی جنگل‌کاری در کشور را با توجه به تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا و افزایش گرما از نان شب مهمتر خواند و اظهار داشت: امسال گرمترین زمستان را در یکصد سال اخیرداریم و در پاییز نیز با کاهش ۴۳ درصدی بارش و افزایش دو درجه‌ای گرما مواجه بودیم و اکنون به علت آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور به ویژه در تهران باید دنبال مولکول‌های اکسیژن بگردیم.

احمدی با تاکید بر این که اهمیت منابع طبیعی و درختکاری باید در کشور مشخص شود، خواستار برگزاری برخی از جلسات طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با حضور رییس جمهوری شد.

وی تصریح کرد: در برخی کشورها مانند چین، تعدادی از جلسات مربوط به جنگل‌کاری به دلیل اهمیت کار، با حضور رییس جمهوری برگزار شده است.

احمدی درباره نیازهای طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: به منظور اجرای این طرح طبق برنامه حداقل به ۱۰۰ میلیون کیسه گلدانی در سال برای کاشت قلمه و بذر نیاز داریم.

وی خواستار مشارکت هرچه بیشتر صنایع در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت شد و گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به تنهایی متولی اجرای این طرح نیست، زیرا از ۲۵۰ میلیون اصله نهال که سالانه باید در قالب طرح یک میلیارد درخت تولید، کشت و نگهداری شود، ۸۰ میلیون اصله نهال در حوزه زراعت چوب و مربوط به صنایع چوب و کاغذ، ۶۰ میلیون اصله نهال مربوط به معاونت باغبانی، ۶۰ میلیون اصله نهال در حوزه شهرداری ها، راه و شهرسازی، دهیاری‌ها، صنایع و معادن و ۵۰ میلیون اصله نهال نیز مربوط به طرح‌های منابع طبیعی مانند طرح های مقابله با بیابانزایی و جنگل‌کاری در کشور است.

مصوبه دولت برای قانونمند کردن مشارکت در طرح کاشت درخت

احمدی در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار ما درباره پیش‌نویس مصوبه برای مشارکت در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت اذعان داشت: این مصوبه مهم است، زیرا در راستای قانونمند کردن مشارکت دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی در اجرای این طرح است.

وی گفت: تلاش می‌شود پیش‌نویس این مصوبه به طور مستقیم در صحن دولت مطرح و ضرورت آن مشخص شود.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: برای ابقای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت، تهیه این پیش‌نویس و تصویب آن در دولت باید انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید