Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری؛ مسیری جدید برای سودآوری

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری ضمن اشاره به تأثیر چشمگیر بهره‌وری استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری از برنامه‌ریزی در راستای جذب سرمایه بخش خصوصی در این حوزه خبر داد.

سرمایه‌گذاری در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری؛ مسیری جدید برای سودآوری

فریبرز عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در سال‌های اخیر برنامه‌های زیادی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری ازجمله هوشمند سازی در دستور کار داریم. در این خصوص با بهره‌برداری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های داخلی و مراکز علمی و تحقیقاتی طرح‌های پایلوت متعددی را در نقاط مختلف کشور اجرا کرده و به نتایج خوبی ازنظر افزایش عملکرد، کاهش حجم آب آبیاری و نیز افزایش تولید رسیده‌ایم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به استقبال بهره‌برداران از این روش، توسعه آبیاری هوشمند را در اولویت برنامه‌های دفتر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری قرارگرفته است. در این روش با استفاده از ابزارهای مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و مشخص کردن زمان و مدت آبیاری، خطای نیروی انسانی به حداقل رسیده و بهره‌وری به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

عباسی بابیان این‌که افزایش بهره‌وری با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و عوامل مختلفی ازجمله مدیریت بهره‌بردار بستگی دارد، اضافه کرد: اگر از این سامانه‌ها درست استفاده شود پتانسیل کاهش مصرف آب ۳۰ تا ۴۰ درصد و افزایش عملکرد تا بیش از ۳۰ درصد می‌شود و نهایتاً همه این‌ مولفه‌ها منجر به افزایش درآمد بهره‌بردار می‌شود.

حمایت از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در قالب تسهیلات بلاعوض

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: با توجه محدودیت اعتبارات، هزینه حمایت‌های دولتی برای مناطق کمتر برخوردار و توسعه سامانه‌های با راندمان بالا، مانند روش‌های موضعی، آبیاری زیرسطحی و ماشین‌های آبیاری که نسبت به سایر روش‌های نوین آبیاری از بهره‌وری و یکنواختی توزیع آب بیشتری برخوردار هستند، در اولویت قرار دارند.

وی ادامه داد: طرح‌های حمایتی توسعه سامانه‌های نوین آبیاری تا حدود 10 سال پیش در قالب تسهیلات کم‌بهره در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گرفت ولی از آن زمان با توجه به اهمیتی که این موضوع در تولید و امنیت غذایی کشور داشته است، این اعتبارات دولتی به‌صورت بلاعوض در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد.

لزوم جذب سرمایه‌های بخش خصوصی

عباسی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات جذب سرمایه بخش خصوصی این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر ما آغاز به جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در این حوزه کرده‌ایم. در بعضی از استان‌ها نیز تجاربی در این زمینه وجود دارد که در قالب کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی اجراشده در استان‌ها این تجربیات را منتقل می‌کنیم.

وی بیان کرد: بر اساس ارزیابی امسال ما، دوره بازگشت سرمایه در این سامانه‌ها با توجه به نوع سامانه و نحوه بهره‌برداری و مدیریت این دستگاه‌ها به‌طور میانگین حدود 2/5 تا 3 سال خواهد بود و این سرمایه‌گذاری کاملاً مقرون‌به‌صرفه و توجیه‌پذیر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید