Iranian Agriculture News Agency

بیش از ۶۰ درصد اراضی کشور رفع تداخل شده است

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: حدود ۶۳ درصد از اراضی کشور رفع تداخل و برای حدود ۴۲ درصد زمین‌های کشاورزی سند صادر شده است.

بیش از ۶۰ درصد اراضی کشور رفع تداخل شده است

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور اراضی کشور، رضا افلاطونی در دومین گردهمایی آموزشی نمایندگان حاکم شرع و مدیران امور اراضی سراسر کشور در قم با بیان این که مأموریت‌های سازمان امور اراضی زیرساختی و زیربنایی و پیشران توسعه کشور است، افزود: اگر مأموریت‌های سازمان به درستی انجام شود، وظایف بقیه ارکان کشور هم به درستی اجرا خواهد شد، بنابراین لازم است وظایف خود را به درستی و با دقت انجام دهیم.

وی ادامه داد: تثبیت مالکیت که یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان محسوب می‌شود رکن اصلی بهداشت حقوقی و سرمایه‌گذاری است.

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان این که حدود نیمی از پرونده‌های موجود در محاکم قضایی مربوط به حوزه زمین است، گفت: با تثبیت مالکیت که رکن اصلی آن رفع تداخلات و حدنگار اراضی است بخش بزرگی از این پرونده‌ها کاهش خواهد یافت و رضایتمندی مردم را نیز در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: باید از ظرفیت قانون برای حل مشکلات کشور استفاده کرد.

افلاطونی خاطرنشان کرد: فقط ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد و فقط حدود پنج میلیون هکتار آن زمین کشاورزی درجه یک است؛ بنابراین باید با تمام وجود از این اراضی محافظت کنیم؛ برای حفاظت از اراضی کشاورزی همکاری و تعامل همه دستگاه‌های ذی‌ربط مورد نیاز است.

وی افزود: با توجه به کمبود نیرو و امکانات در سازمان امور اراضی به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کرده‌ایم که هوشمندسازی و واگذاری برخی از فعالیت‌های غیرحاکمیتی از جمله آنان است.

رییس سازمان امور اراضی کشور بیان کرد: در مورد واگذاری برخی از فعالیت‌ها مانند نظارت بر واگذاری‌ها و تبصره یک و چهار به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هماهنگی‌هایی صورت گرفته است و در بیشتر استان‌ها اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۹ استان کشور به پایش هوشمند تجهیز شده‌اند و تقریبا تمامی فعالیت‌های سازمان در بستر سامانه انجام می‌شود تا مراحل انجام کار قابل رصد و پیگیری باشد.

افلاطونی تصریح کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت ازمحیط زیست وزمین رابرای تمامی افرادحقیقی وحقوقی یک وظیفه همگانی بیان کرده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت و گستردگی کار و عدم همخوانی شرح وظایف با امکانات و اختیارات باید جایگاه مدیریت‌های امور اراضی استان‌ها ارتقا یابد و این امر برای حفاظت از اراضی کشاورزی ضروری است.

گفتنی است؛ دومین گردهمایی آموزشی نمایندگان حاکم شرع و مدیران امور اراضی کشور در سالن همایش مرکز آموزشی و رفاهی قوه قضائیه در قم برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید