Iranian Agriculture News Agency

کلیات طرح جامع توسعه مکران به تصویب رسید

کلیات طرح جامع و برنامه توسعه منطقه مکران، در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رییس‌جمهور به تصویب رسید.

کلیات طرح جامع توسعه مکران به تصویب رسید

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور در این جلسه مکران را منطقه فرصت‌ها خواند و برنامه‌ریزی برای توسعه این منطقه با محوریت و فعال کردن مردم طبق یک نقشه و سند آمایش سرزمینی براساس اسناد بالادستی را ضروری خواند.

وی تاکید کرد: ایجاد ۲۷ شهر و نقطه جدید ساحلی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم برای فعال‌سازی اقتصاد دریامحور است که از این تعداد حدود ۱۰ شهر در منطقه مکران قرار دارد و می‌تواند بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم آورد.

در این جلسه که وزرای نفت،‌ جهادکشاورزی،‌ نیرو و راه و شهرسازی،‌ دبیر هیات دولت،‌ معاون حقوقی رییس‌جمهور،‌ دبیر شورای توسعه سواحل مکران و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی و دولتی حضور داشتند،‌ گزارشی از طرح جامع و برنامه توسعه ۵ ساله مکران ارائه شد.

طبق این گزارش توسعه منطقه مکران با دیدگاه آبادسازی سواحل،‌ توسعه دریامحور و نگاه راهبردی به مناطق دریایی دیده شده است که این طرح ۵ ساله توسعه براساس بررسی اسناد فرادستی همانند طرح آمایش سرزمین،‌ طرح آمایش استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، ‌طرح توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران و سند طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران تهیه شده است.

بر این اساس بارگیری و انتقال ۱۵ میلیون تن کالا در سال در مسیر کریدورهای بین‌المللی،‌ گسترش سکونتگاه‌ها و شهرهای موجود و ایجاد شهرهای جدید به میزان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، گسترش زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی،‌ تولید و انتقال ۱۷ هزار مگاوات برق،‌ تامین و انتقال ۳ میلیون مترمکعب آب شرب کشاورزی و صنعتی،‌ ایجاد ۴۰۵۰ تخت درمانی و ایجاد ۵ منطقه پیشران اقتصادی در سواحل و توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی‌،‌ معدنی و گردشگری،‌ شیلات و کشاورزی،‌ کشتی‌سازی و پشتیبانی بندری،‌ صنایع الکترونیک و حمل و نقل از جمله اهداف برنامه ۵ ساله سواحل مکران است.

گفتنی است؛ طرح توسعه سواحل مکران در این جلسه پس از بحث و بررسی در کلیات مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های ذی‌ربط نظرات اصلاحی خود را ظرف دو هفته آینده اعلام کنند و این سند در کمیته‌ای با حضور مقامات تعیین شده نهایی و سپس ابلاغ شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پس‌کرانه با محوریت ساخت بزرگراه و محور ساحلی،‌ توسعه فرودگاه‌ها و تکمیل خطوط ریلی بخصوص خط ریلی چابهار ـ زاهدان برای اتصال به شبکه ریلی کشور تسریع صورت پذیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید