Iranian Agriculture News Agency

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مطرح کرد:

اختصاص 30 درصد طرح یک میلیارد درخت به احیا و تقویت عرصه‌های جنگلی

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: هدف اول طرح یک میلیارد درخت احیا و تقویت عرصه‌های جنگلی کشور است.

اختصاص 30 درصد طرح یک میلیارد درخت به احیا و تقویت عرصه‌های جنگلی

نقی شعبانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در درجه اول هدف طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت حفاظت و توسعه جنگل‌ها به‌صورت مستقیم و غیر مستیم است.

وی با اشاره به این‌که طرح کاشت نهال‌های تولیدشده نهالستان‌ها در جنگل، پس از تلاش برای حفظ زادآوری طبیعی جنگل‌ها و بذرکاری، در مرحله سوم برنامه‌های احیا و تقویت جنگل‌ها قرار می‌گیرد، گفت: در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حدود ۳۰ درصد طرح یک میلیارد درخت به احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها با استفاده از گونه‌های بومی و جنگلی اختصاص پیداکرده است.

شعبانیان افزود: از سوی دیگر زراعت چوب که بسته به نیاز و تقاضای بازار ممکن است تا ۵۰ درصد طرح یک میلیارد درخت را به خود اختصاص دهد، در دستور کار قرارگرفته است.

وی یادآور شد: زراعت چوب عملاً برای پاسخ به نیاز صنایع چوب کشور به‌طور غیرمستقیم فشار را از روی جنگل‌ها حذف می‌کند. از سوی دیگر با ایجاد تفرج‌گاه‌ها و فضای سبز در اطراف شهرها، باعث می‌شود شهروندان اوقات فراغت خود را در این مزارع چوب گذرانده و فشارهای واردشده به دلیل حضور مردم در جنگل‌ها به‌قصد تفرج بر این ثروت‌های طبیعی کاهش پیدا کند.

وابستگی معیشت مردم به جنگل ساماندهی شود

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مساحت عرصه‌های جنگلی کشور را بیش از 14 میلیون هکتار دانست که به دلایلی ازجمله بهره‌برداری‌های قانونی و غیرقانونی، وابستگی مردم محلی به این جنگل‌ها از طریق چرای دام و شخم زیر آشکوب، خشک‌سالی‌های پی‌درپی، ریزگردها و ... تحت‌فشار قرارگرفته‌اند.

وی بر اهمیت اکولوژیکی جنگل‌ها و وابستگی جوامع محلی به این عرصه‌ها تأکید کرد و گفت: این جنگل‌ها در چرخه آب، کنترل فرسایش و کنترل ریزگردها بسیار مؤثر هستند. هر هکتار از این جنگل‌ها ۶۰ تا ۷۰ تن گردوغبار را در خود ذخیره کرده و رسوب می‌دهند. حدود ۶۰ تا ۷۰ تن کربن را در خود ترسیب کرده و ۲ تا 5/2 تن اکسیژن منتشر می‌کنند.

شعبانیان با بیان اینکه از سوی دیگر وابستگی مردم نیز به این جنگل‌ها زیاد است، ادامه داد: مردم برای دامداری و کشاورزی به این جنگل‌ها وابسته هستند و زندگی خود را در این جنگل‌ها می‌گذرانند این وابستگی باید ساماندهی شود و به سمت مثبت رود که این باعث ارتقاء چرخه ایجاد جنگل شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید