Iranian Agriculture News Agency

علما و مراجع در فرهنگ‌سازی درختکاری نقش مؤثر دارند

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: علما، مراجع و حوزه‌های علمیه در عرصه فرهنگ‌سازی برای غرس نهال نقش مؤثری دارند.

علما و مراجع در فرهنگ‌سازی درختکاری نقش مؤثر دارند

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، صبح امروز عباسعلی نوبخت در دیدار با آیت‌الله سعیدی امام‌جمعه قم که در سالن جلسات محراب آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد، اظهار کرد: حفظ، نگهداری و توسعه پوشش گیاهی در هر کشور تأمین‌کننده امنیت زیستی و غذایی یک کشور است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه درخت به‌عنوان چتر سبز مهربانی خداوند می‌تواند وحدت‌آفرین باشد، مطرح کرد: امنیت زیستی می‌تواند حلقه واسطه امنیت غذایی و نظامی در کشور باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه ریز گردها در برخی از شهرها مردم را آزار می‌دهد، عنوان کرد: اگر با کمک مردم نهال‌هایی برای مقابله با بیابان‌زایی کشت شود، گام مؤثری در کاهش ریز گردها برداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ایران از ساختار نیروی انسانی قوی برای تولید نهال برخوردار است، خاطرنشان کرد: در دهه‌های گذشته برخی به دنبال ایجاد ناامیدی در مردم بودند.

نوبخت بابیان اینکه تمام تهدیدهای کشور در حوزه‌ی منابع طبیعی را از بعد کارشناسی مطالعه کردیم، تصریح کرد: از تمام این تهدیدها می‌توانیم به‌عنوان یک ظرفیت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک میلیارد درخت، دویست میلیون مترمکعب آب نیاز دارد، یادآور شد: اگرچه کاهش باران را در کشور داشته‌ایم ولی آب حاصل از بارندگی در کشور 120 میلیارد مترمکعب است که نیازمند مدیریت و حکمرانی آب است.

نوبخت با اشاره به اینکه در منابع طبیعی بیش از 250 میلیون نهال تولید کرده‌ایم، بیان کرد: امیدواریم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بتوانیم سالانه 250 میلیون نهال کشت کنیم تا در بازه زمانی 4 ساله نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت محقق شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بابیان اینکه کاشت یک میلیارد درخت می‌تواند بسیاری از مشکلات زیستی را رفع کند، ابراز کرد: علما، مراجع و حوزه‌های علمیه در عرصه فرهنگ‌سازی برای غرس نهال نقش مؤثری خواهند داشت.

نوبخت بابیان اینکه در ادیان مختلف به درختکاری بسیار سفارش شده، اظهار داشت: در دین اسلام نیز علاوه بر آیاتی که در قرآن کریم آمده، احادیث و روایات متعددی پیرامون درخت و کاشت درخت وجود دارد.

 لزوم برخورد جدی باکسانی که به طبیعت آسیب می‌زنند

آیت‌الله سعیدی امام‌جمعه قم در دیدار با رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: علاوه بر زمینه‌سازی برای کاشت درخت، باید برخورد شدیدی با افرادی که به طبیعت آسیب می‌زنند، صورت بگیرد.

آیت‌الله سعیدی اظهار داشت: آنچه به‌عنوان صنعت در حال رشد است نباید به طبیعتی که خداوند در اختیار ما قرار داده است، آسیبی وارد کند.

وی با اشاره به اینکه زندگی ما به طبیعت گره‌خورده است، مطرح کرد: خداوند از درون تنگناهایی که برای بشر قرار داده است به مردم تذکر و پیام می‌دهد.

امام‌جمعه قم بابیان اینکه یکی از این پیام‌ها این است که راه برون‌رفت برای تمام مشکلات وجود دارد، عنوان کرد: علاوه بر زمینه‌سازی برای کاشت درخت، باید برخورد شدیدی با افرادی که به طبیعت آسیب می‌زنند، صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در زمان ظهور حضرت حجت (عج) مؤمنین غربال خواهند شد، خاطرنشان کرد: امام زمان (عج) باقدرت وارد می‌شوند و این موضوع دارای پیام‌ها و درس‌هایی برای ما است.

آیت‌الله سعیدی بابیان اینکه یکی از وعده‌های خداوند برای مؤمنین بهشت است، تصریح کرد: بسیاری از توصیف‌هایی که از بهشت می‌شود در خصوص درختان و سرسبزی است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع اهمیت درخت و طبیعت را نشان می‌دهد، یادآور شد: باید محیط‌هایی که درخت ‌دارند، حفظ ‌شده و محیط‌هایی که امکان کاشت درخت دارند نیز، سرسبز شوند.

تولیت آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) بابیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند که باید این انقلاب را به جهان صادر کنیم، ابراز کرد: باید در عرصه فضای سبز و طبیعت فرهنگ‌سازی شکل بگیرد و این فرهنگ‌سازی را به دنیا صادر کنیم.

امام جمعه قوم با اشاره به اینکه رسانه‌های ملی امروز برآمده از خون شهدا هستند، بیان کرد: در میان تمام رسانه‌های دنیا که حقایق را وارونه جلوه می‌دهند، رسانه‌های ملی باعث افتخار هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید