Iranian Agriculture News Agency

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت باید دارای پشتوانه علمی باشد

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت باید یک طرح مدون، جذاب و دارای پشتوانه علمی باشد تا کسانی که قرار است فرآیند انجام این طرح را ببینند هدفمند و دارای چارچوب‌های علمی و فنی باشد.

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت باید دارای  پشتوانه علمی باشد

به گزارش ایانا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی، کاظم خاوازی در نشست هماهنگی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت بیان کرد: منابع طبیعی با وزارت جهاد کشاورزی جزء  یک خانواده محسوب می‌شوند و اگر با اتحاد و یکدلی کار انجام شود قطعاً اتفاقات خوبی در منابع طبیعی و برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت خواهد افتاد.

وی افزود: این طرح با توجه به شرایط اقلیمی که در کشور حاکم است باید ازنظر شرعی و قانونی اجرایی شود البته منوط به اینکه اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود باید دارای چارچوب‌های علمی باشد تا از برخی رویکردهای منفی که نسبت به این طرح وجود دارد را مرتفع سازد.

خاوازی گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از سازمان منابع طبیعی جهت اجرایی کردن طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی همچنین تأکید کرد: در بخش اجتماعی این طرح افراد بزرگ و تأثیرگذار می‌توانند ورود کنند. افرادی که فراگیر فکر می‌کنند و می‌توانند موجی از مشارکت را با خود به همراه بیاورند.

وی گفت: شرکت‌ها، صنایع و معادن که عرصه‌های منابع طبیعی در اختیارشان است در کنار طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مسئولیت اجتماعی دارند و باید در قالب انجام تفاهم‌نامه‌های همکاری پای‌کار بیابند و مسئولیت خودشان را انجام دهند.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت شناسایی این  طرح در میان جامعه و افکار عمومی تأکید کرد و یادآور شد که روی این طرح نظرات منفی هم در جامعه وجود دارد اما باید با گفتمان منطقی و دارای چارچوب علمی و فنی اقناع‌سازی صورت گیرد تا یک  مشارکت عمومی در اجرای این طرح اتفاق بیفتد.

خاوازی در زمینهٔ کاشت گونه‌های سازگار با مناطق مختلف کشور تأکید و یادآوری کرد: نهال‌های تولیدشده  باید در پهنه‌هایی کاشته شود که منطبق با اهداف سازمان منابع طبیعی باشد.

وی در ادامه به برخی از طرح‌های جنگل‌کاری در حاشیه جاده‌ها و راه‌ها درگذشته اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح‌ها بدون پشتوانه علمی و مطالعه انجام‌شده و با موفقیت همراه نبوده است.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت باید بعد از اجرایی شدن  با پرواز بالگرد از ارتفاع قابل‌رؤیت باشد.

خاوازی به ایجاد سامانه اطلاع‌رسانی دوزبانه تأکید کرد و افزود: این سامانه باید در دسترس باشد و معلوم شود که در هر منطقه از چه تعداد گونه درخت سازگار با محیط کاشته شده است.

وی گفت: فضا برای تهیه مصوبه از سوی سازمان منابع طبیعی برای ارسال به صحن زیر بنایی دولت مهیاست و در این مصوبه منابع طبیعی می‌تواند بسیاری از درخواست‌ها و نیازمندی‌های خود را درزمینهٔ حفاظت از منابع طبیعی، اهمیت درختکاری، درخواست اعتبارات خود را احصا نموده و کاستی‌ها و دل‌نگرانی‌های خود را مرتفع کند.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، نظارت مستمر و ارزیابی از اقدامات انجام‌شده در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را مهم و اساسی برشمرد و تأکید کرد: باید برای این طرح مقدس دیده بهابرگ گذاشت تا از مسیر اصلی خود منحرف نشود.

خاوازی به طرح ترسیب کربن نیز اشاره کرد و گفت: ترسیب کربن امروز برای دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما باید این طرح را در کشور موردتوجه جدی قرار دهیم زیرا بسیاری از صنایع نیازمند ترسیب کربن خواهند بود؛ بنابراین باید از جنگل‌ها مراقبت شود و همه تلاش‌ها در مأموریت‌ از جنگل‌ها که تولیدکننده  ترسیب کربن هستند به‌دقت انجام شود تا علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها بتوانیم ترمیم جنگل نیز داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید