Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر کنترل سیل و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی مطرح کرد:

حل مسئله تامین آب در گرو اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری

مدیرکل دفتر کنترل سیل و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را تنها راه مدیریت روان‌آب‌‎ها قلمداد کرد و گفت: اگر این کار در کشور رونق پیدا کند، مسلماً مشکلات ما در بحث تأمین منابع آب حل خواهد شد.

حل مسئله تامین آب در گرو اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری

محمد فرامرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در ارتباط با برنامه‌های کنترل منابع آب کشور در شرایط خشک‌سالی بیان کرد: وظایف دفتر کنترل سیل و آبخوان‌داری در حوزه روان‌آب‌ها، فرسایش، کنترل و مدیریت سیل و همچنین تقویت آبخوان‌ها در پروژه‌های پخش سیلاب است.

مدیرکل دفتر کنترل سیل و آبخوان‌داری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: از سوی دیگر مدیریت تأمین، توزیع و مصرف منابع آب را وزارت نیرو بر عهده دارد. ما بر اساس وظایف و اهداف سازمانی از گذشته تا امروز فارغ از اینکه بارش در کشور چه وضعیتی داشته باشد و یا وزارت نیرو چه عملکردی دارد مسئولیت‌های خود را پیگیری می‌کنیم.

وی بابیان این‌که ما در این دفتر تولیدکننده آب هستیم، ادامه داد: فعالیت‌های این دفتر تأثیر مهمی در تقویت منابع آبی کشور دارد درحالی‌که وزارت نیرو که بهره‌برداری از منابع آب مانند آبخوان‌ها و منابع آبی چاه و چشمه‌ها را برای تأمین حقابه‌ها و نیازهای بخش صنعت و کشاورزی و شرب را بر عهده دارد مصرف‌کننده آب است.

مدیرکل دفتر کنترل سیل و آبخوان‌داری افزود: ترجمان‌های متناظر، مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نیرو، گاهی با ما وفاق دارند ولی در اغلب موارد نظرات همسو نیست که در مواقعی موجب ایجاد چالش نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در ارتباط با آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی و دشت‌ها دچار چالش هستیم که باعث ایجاد پدیده‌هایی مانند فرونشست‌ها و سایر مسائل مرتبط با پدیده کم‌آبی شده است.

فرامرز ادامه داد: وزارت نیرو به‌عنوان مصرف‌کننده آب باید برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری احساس نیاز کند. ازآنجاکه بخش عمده‌ای از منابع آب ما به صورت روان‌آب‌های سطحی و سیلابی در حوزه‌های مرزی، ساحلی و یا در فلات مرکزی هستند که براثر سیلاب از دسترس خارج می‌شوند، نیاز اساسی کشور مدیریت این روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها است.

یکی از اولویت‌های اصلی ما اجرای پروژه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات است

وی اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را تنها راه مدیریت روان‌آب‌‎ها قلمداد کرد و گفت: اگر این کار در کشور رونق پیدا کند، مسلماً مشکلات ما در بحث تأمین منابع آب حل خواهد شد.

مدیرکل دفتر کنترل سیل و آبخوان‌داری با اشاره به اجرای پروژه‌های مشترک با معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ما در بخش‌های داخلی وزارتخانه شاهد هماهنگی‌های خوبی هستیم و از ابتدا با هماهنگی وزارت جهاد اولویت ما حوزه آب‌وخاک و آبخیزداری بوده است. یکی از این اولویت‌های اصلی ما اجرای پروژه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات است که مدیریت و احیای آن‌ها بر عهده معاونت آب‌وخاک قرار دارد.

فرامرز بابیان اینکه در حال حاضر ناهماهنگی‌هایی با زیر بخش‌های دیگر دولت وجود دارد که طبیعتاً ایجاد اشکال می‌کند‌، تأکید کرد: ولی درنهایت ما و مجموعه تمام دستگاه‌ها زیرمجموعه یک دولت هستیم واهداف یک دولت را پیگیری می‌کنیم. همه ما برای دستیابی به اهداف دولت کار می‌کنیم. ازاین‌رو باید در جهت افزایش این هماهنگی‌ها تلاش شود چراکه درنهایت مجموعه دولت است که باید پاسخگوی مردم باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید