Iranian Agriculture News Agency

در هشت ماهه سال جاری؛

65 هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی شد

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: تاکنون ۲۹ استان کشور به سامانه پایش هوشمند اراضی کشاورزی مجهز شدند و ۶۵ هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در ۸ ماهه امسال شناسایی شده است.

65 هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رضا افلاطونی در جریان بازدید از سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو به بیان کرد: ظرف یک ماه آینده در راستای افزایش ضریب حفاظت اراضی کشاورزی،  تمام استان‌های کشور زیر پوشش سامانه پایش هوشمند قرار می‌گیرند.

وی افزود: اکنون در حال گذار از حفاظت سنتی به حفاظت مدرن اراضی کشاورزی با استفاده از فناوری‌های نوین و تصاویر ماهواره‌ای هستیم. با بکارگیری سامانه پایش هوشمند و سامانه ۱۳۱ در هشت ماهه امسال ۶۵ هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی و با آن برخورد قانونی کرده‌ایم.

رییس سازمان امور اراضی کشور مازندران، گیلان، گلستان، تهران، البرز، قزوین و اصفهان را جزو استان‌های پرآسیب به لحاظ تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی برشمرد.

افلاطونی رفع تداخلات اراضی کشاورزی را از اقدامات مهم این سازمان دانست و تصریح کرد: ۱۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور مشمول رفع تداخلات هستند که از این سطح تاکنون 9.2 میلیون هکتار رفع تداخل شده که شامل ۶۲ درصد این اراضی می‌شود.

وی ادامه داد: به طور متوسط ۱۱ درصد این مساحت رفع تداخل شده از اراضی ملی کسر و به اراضی کشاورزی اضافه شده است.

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: با انجام رفع تداخلات اراضی ملی و مردمی، تعداد پرونده‌های تشکیل شده در دستگاه‌های قضایی نیز از سوی مردم و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور کاهش یافته است.

وی رفع تداخلات اراضی کشاورزی و حدنگاری یا کاداستر و صدور اسناد اراضی کشاورزی را از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: این موارد در حوزه تثبیت مالکیت زمین و زیرساخت‌ها تلقی می‌شوند  که به نوعی امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت غذایی را ممکن می‌سازد.

افلاطونی درباره اهمیت برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو بیان کرد: در این نمایشگاه آخرین فناوری‌ها در حوزه زمین و اطلاعات مکانی و اطلاعات زمین محور ارایه شده و ما هم به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی زمین نیازمند این فناوری‌ها و خدمات هستیم.

وی افزود:  با استفاده از فناوری‌های نوین و تصاویر ماهواره‌ای و احصای مستندات اراضی، رفع تداخلات اراضی کشاورزی دقیق‌تر انجام می‌شود و حق مردم به آنها برمی‌گردد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید