Iranian Agriculture News Agency

افتتاح ۲۷ پروژه آبخیزداری، مرتع و بیابان در استان گلستان

هم‌زمان با سفر دوم رئیس‌جمهور به استان گلستان ۲۷ پروژه آبخیزداری و مرتع و بیابان با حضور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افتتاح شد.

افتتاح ۲۷ پروژه آبخیزداری، مرتع و بیابان در استان گلستان

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در این خصوص بیان کرد: از ۲۷ پروژه قابل‌افتتاح ۱۹ پروژه در حوزه آبخیزداری و هشت پروژه در حوزه مرتع و بیابان با اعتباری بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد ریال از محل سفر نخست رئیس‌جمهوری به استان گلستان بود که در سفر دوم رئیس‌جمهور به این استان افتتاح شدند.

نوبخت با حضور در شهرستان رامیان با حضور فرماندار شهرستان رامیان و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان پروژه سازه سنگی ملاتی کنترل سیلاب و رسوب را افتتاح و اظهار داشت: افتتاح پروژه سازه سنگی ملاتی کنترل سیلاب و رسوب از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری بااعتبار دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و حجم دو هزار و 333 مترمکعب بود که در حوزه آبخیز قره چای (ذخیره‌گاه زربین) شهرستان افتتاح شد.

وی گفت: با توجه به رخداد سیل طی هفته‌های گذشته بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده عملکرد این سازه در کاهش سرعت سیلاب و جلوگیری و آسیب به تخریب ابنیه در پایین‌دست شهرستان رامیان  کاملاً مشخص است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خصوص اعتبار این پروژه‌ها افزود: از مجموع اعتبارات درحوزه آبخیزداری ۱۳۸ میلیارد ریال و در حوزه مرتع و بیابان ۶۰ میلیارد ریال از محل سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان در نظر گرفته شده است.

۶۰ هزار هکتار اقدامات آبخیزداری در استان گلستان

نوبخت اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم در استان گلستان در حوزه آبخیز اقدامات آبخیزداری ۶۰ هزار هکتار و اقدامات اصلاح و احیاء مراتع و مقابله با بیابان‌زایی ۲۵ هزار هکتار صورت گرفته است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرای طرح‌های آبخیزداری را از مهم‌ترین برنامه‌های پیشگیری از تخریب عرصه‌های مرتعی جنگلی و عوارض ناشی از جاری شدن سیل در مناطق شهری و روستایی دانست و افزود: این پروژه‌ها افزون بر جلوگیری از فرسایش بی‌رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی نقش مؤثری در جلوگیری از هدر رفت آب‌های روان، تأمین استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی دارند.

 

وی با اشاره به تغییرات و شرایط اقلیمی اظهار داشت: یکی از بهترین فرصت‌ها برای تأمین آب موردنیاز اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

نوبخت با دعوت عمومی از اقشار مختلف مردم برای صیانت از منابع طبیعی، رسانه‌ها را به‌عنوان بازوان اصلی فرهنگ‌سازی توسعه و حفاظت از این میراث ارزشمند دانست و یادآور شد: فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی با مشارکت آحاد مردم نیاز به نهادینه‌سازی دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید