Iranian Agriculture News Agency

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

میانگین کشوری صدور اسناد اراضی کشاورزی ۴۲ درصد است

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: میانگین کشوری در حوزه صدور اسناد اراضی کشاورزی ۴۲ درصد است.

میانگین کشوری صدور اسناد اراضی کشاورزی ۴۲ درصد است

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور اراضی کشور، صفدر کشاورز در چهلمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی افزود: هیچ‌گونه مشکلی در صدور اسناد مالکیت مشاعی برای پلاک‌های اصلی وجود ندارد، اما آنچه مورد تأکید سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان امور اراضی کشور است این است که برای تصرفات اشخاص سند مالکیت صادر شود.

وی ادامه داد: در مورد رفع تداخلات و سنددار کردن اراضی کشاورزی واقع در مرزهای استانی هم اعتبار لازم جهت اجرای تطبیق مرزها تخصیص خواهد شد.

کشاورز اضافه کرد: تمام استعلامات دفاتر ثبتی و ادارات کل ثبت اسناد و املاک کشور با امور اراضی و منابع طبیعی باید به‌صورت سامانه‌ای انجام شود.

تمام استعلامات حوزه زمین باید از طریق سامانه‌ انجام شود

رئیس سازمان امور اراضی کشور رضا افلاطونی نیز در این نشست گفت: لازم است تمام استعلامات حوزه زمین بین سازمان امور اراضی کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مانند نقل‌وانتقال و افراز و تفکیک از طریق سامانه‌ انجام شود و هیچ‌گونه استعلام به‌صورت دستی و کاغذی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: در گزارش عملکرد استان‌ها درحوزه رفع تداخلات، سنددار کردن  و یکپارچگی اراضی باید مواردی مانند عملکرد نسبت به ماه قبل، عملکرد نسبت به مدت مشابه سال قبل و عملکرد نسبت به برنامه تکلیفی، پاسخگویی به مکاتبات دفتر مهندسی و حدنگاری اراضی، پاسخگویی به استعلامات الکترونیک و انعقاد قرارداد پیشران و معرفی مدیر پروژه یکپارچه‌سازی اراضی درج شود.

افلاطونی افزود: در زمینه حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیز مساحت، نوع و تعداد مجوزهای تغییر کاربری صادرشده از سال ۹۴ تاکنون، نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین برون‌سپاری نظارت بر مجوزهای صادره تعیین شود. رضا افلاطونی گفت: کیفیت و سرعت در انجام رفع تداخلات بسیار مهم است و پنج استانی که بتوانند زودتر از بقیه استان‌ها رفع تداخلات را با دقت و کیفیت مناسب به اتمام برسانند مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: سیاست ما در سازمان امور اراضی کشور و مدیریت‌های استانی باید این باشد تا همکاران را از کارهای دست و پاگیر رها کنیم و برخی از فعالیت‌های غیرحاکمیتی و مواردی مانند تشکیل پرونده‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

افلاطونی تأکید کرد: در حوزه یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی هم باید پس از معرفی مناطق پایلوت، مصوبه کارگروه شهرستانی و استانی دریافت شود و پس‌ازآن وارد مرحله عملیاتی شود؛ در این مرحله استان باید با مالکان این اراضی تفاهم‌نامه امضا کند و سپس طرح تجمیع توسط مرکز خدمات بخش و امور اراضی شهرستان تهیه شود و به تصویب کارگروه شهرستانی و استانی برسد و برای اجرا به کارگروه شهرستانی ارجاع شود و نظارت توسط مدیریت امور اراضی استان و سازمان امور اراضی کشور صورت گیرد.

وی بیان کرد: در مورد جانمایی آرای قطعی قضایی در کارگروه مرکزی رفع تداخلات به اجماع رسیده‌ایم و به‌زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: در مورد پلاک‌های داخل حریم شهر هم مصوبات قرارگاه و بخشنامه‌ها به استان‌ها ابلاغ‌شده است و باید قبل از ورود به این پلاک‌ها جهت اجرای رفع تداخلات با راه و شهرسازی مکاتبه شود آن‌ها هم باید هرگونه واگذاری، آرای قطعی قضایی و سایر موارد را اعلام کنند و رفع تداخلات طبق قانون انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید