Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور مطرح کرد:

حفظ معیشت‌ جوامع عشایری مستلزم توجه ویژه به مراتع است

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به معیشت‌های وابسته به مراتع بر لزوم هم‌افزایی بین دستگاهی برای حفظ و توسعه مراتع تأکید کرد.

حفظ معیشت‌ جوامع عشایری مستلزم توجه ویژه به مراتع است

ترحم بهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: کشور ما از ۸۴ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار سطح مرتع برخوردار است که بیش از ۵۲ درصد از ثروت‌های عمومی و باارزش جامعه ایران را شامل می‌شود.

وی افزود: مراتع به دلیل ارائه خدمات زیست‌محیطی متنوع ازجمله تولید اکسیژن و ترسیب کربن، تأمین آب شرب و کشاورزی، گیاهان دارویی و صنعتی، زیستگاه ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری و علوم دامی و ... نقش انکارناپذیری در حفظ سلامت محیط‌زیست و جامعه دارد.

بهزاد با بیان اینکه وابستگی معیشت جوامع روستایی و عشایری به مراتع کاملاً ملموس است، ادامه داد: بهره‌برداری بی‌رویه و ناپایدار از مراتع به مخاطرات اجتماعی و زیست‌محیطی جدی ازجمله مهاجرت بی‌رویه به شهرها، افزایش گردوغبار، خطر جاری شدن سیل، هجوم آفات و امراض انسانی و دامی منتج خواهد شد. ازاین‌رو برای حفظ، احیا و توسعه مراتع باهدف تولید و توسعه پایدار کشور و همچنین امنیت زیستی ملی و منطقه‌ای ضروری است که با عزمی ملی برای رشد و تعالی فرهنگ آموزش و هم‌افزایی بین دستگاهی اقدام کنیم.

لزوم فرهنگ‌سازی در ارتباط با مراتع و معیشت‌ جوامع وابسته به آن

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با تبدیل فرهنگ منابع طبیعی و مراتع، به‌عنوان وسیع‌ترین سهم منابع طبیعی کشور به مهارت عمومی گفت: نظام چرای دام و مرتع‌داری که معیشتی کاملاً متکی به مراتع است از روزگار قدیم به‌عنوان حرفه‌ای مقدس و میراث انبیا است و تشکیل‌دهنده ساختار فرهنگی و اقتصادی بیش از یک‌میلیون خانوار از طوایف مختلف در کشور شناخته‌شده است.

وی ادامه داد: این گروه اقشاری سخت‌کوش هستند که با بهره‌گیری کامل از تغییرات اکولوژیکی مراتع برای پرورش انواع مختلف دام و دانش بومی سازگار با طبیعت در تمام جغرافیای کشور به تولید محصولات ارگانیک اشتغال دارند و در حال حاضر بیش از ۴۲ درصد از گوشت قرمز کشور از طریق مرتع تأمین می‌شود.

بهزاد یادآور شد: متأسفانه به دلیل کم برخورداری از امکانات رفاهی و فرهنگی و جایگاه ناشناخته اقتصادی و اجتماعی، حرفه شبانی (چرای دام) در حال فراموشی است و اشتغال خانوارهای عشایری با چالشی جدی مواجه شده است. ازاین‌رو برای تکریم حرفه شبانی به‌عنوان یک سنت ملی و معرفی این سبک از زندگی به‌عنوان یک حرفه مولد، معتبر و محترم، تحکیم پیوندهای فرهنگی و اقتصادی آن‌ها با سایر اقشار روستایی و شهری اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به نام‌گذاری سال ۲۰۲۶ به‌عنوان سال بین‌المللی مرتع و عشایر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: این نشان از عمق توجه و نگرانی جامعه جهانی پیرامون حفظ و احیای مراتع و شناخت و حمایت از روش‌های تولیدی شبانی است.

وی افزود: همان‌طور که پیش‌تر اعلام شد 25 اردیبهشت‌ماه نیز به‌عنوان روز ملی مرتع و مرتع‌داری پایدار به‌عنوان یک مناسبت ملی برای درج در تقویم رسمی کشور از سوی وزیر جهاد کشاورزی پیشنهادشده است که امیدواریم با توجه به اهمیت ترویج و اشاعه این ثروت و هویت ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این موضوع را در اولویت رسیدگی قرار دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید