Iranian Agriculture News Agency

فرصت‌ها و چالش‌های حفاظت از منابع‌طبیعی بررسی شد

اولین جلسه شورای راهبری حفاظت از منابع‌طبیعی کشور با ارائه گزارشی از سوی فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی با موضوع بررسی فرصت‌ها و چالش‌های حفاظتی و ارائه راهکار برای برون‌رفت از وضعیت موجود در سالن جلسه حوزه ریاست برگزار شد.

فرصت‌ها و چالش‌های حفاظت از منابع‌طبیعی بررسی شد

به گزارش ایانا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی سرهنگ ملکی آهنگران در بخشی از ارائه گزارش از وضعیت موجود حفاظت به وضعیت نیروی انسانی در این بخش اشاره کرد و گفت: وضعیت مطلوب برای حفاظت از منابع‌طبیعی برای هر 10 هزار هکتار اراضی جنگلی و مرتعی یک نفر است اما  ما از نظر تعداد نیروی حفاظتی فاصله چشمگیری با وضعیت مطلوب داریم.

وی افزود: برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع باید به سمت حفاظت هوشمند پیش برویم و در این مسیر از ظرفیت فناوری‌های نوین همچون پهپاد و بی سیم‌های دیجیتال استفاده می‌کنیم .

آهنگران گفت: نقش مشارکت مردم در امر حفاظت از منابع‌طبیعی بسیار مهم است و جوامع محلی که در حاشیه جنگل‌ها و مراتع حضور دارند می‌توانند در موضوع حفاظت بسیار اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: منابع‌طبیعی برای حفاظت از عرصه‌ها تاکنون 22 نفر از نیروی‌های خود را از دست داده است و 669 نفر تاکنون برای صیانت از منابع طبیعی مصدوم شده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در ادامه با اشاره به اینکه منابع طبیعی با توجه به کارکردهایی که دارد حفظ آن باید به یکی از مهمترین اولویت های جامعه تبدیل شود، تغییر کاربری عرصه های منابع طبیعی و تصرفات غیر قانونی، توسعه نیافتگی و وابستگی بیش از حد معیشت جوامع محلی به منابع طبیعی و تخریب های خارج از عرف و حاشیه ای طرح های عمومی و عمرانی را بخشی از تهدید ات و چالش های موجود در امر حفاظت از منابع طبیعی برشمرد.

ملکی اهنگران در ادامه توجه ویژه  مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به منابع‌طبیعی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی و وجود دانش بومی حفاظتی در بین جوامع محلی و مرتعداران و وجود کنوانسیون‌های بیابان‌زدایی، حفاظت از تنوع زیستی و کنوانسیون تغییرات اقلیمی را از جمله ظرفیت‌هایی برشمرد که می‌تواند یگان را در امر حفاظت از منابع طبیعی کمک کند.

بر اساس این گزارش، در این نشست معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان، رییس شورای عالی جنگل، مدیرکل دفتر مرکزی حراست و برخی دیگر از مدیران حاضر راهکارهایی را برای حفاظت بهینه در امر جنگل ها و مراتع ارائه کردند.   

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید