Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان ملی حفاظت محیط زیست:

مشکل گرد و غبار در کشور به زودی رفع می‌شود

رئیس سازمان ملی حفاظت محیط زیست گفت: 270 میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه مولد و منشا گرد و غبار هستند و در ایجاد گرد و غبار در کشور ما نقش دارند که برای رفع این مشکل رایزنی‌ها نیز در حال انجام است و به زودی این معضل در کشور رفع می‌شود.

مشکل گرد و غبار در کشور به زودی رفع می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، علی سلاجقه روز سه‌شنبه در همایش روز جهانی خاک بیان کرد: ۱۵ درصد گرد و غبار کشور ناشی از اراضی کشاورزی است. ۳۵ درصد خسارت های ناشی از گرد و غبار از جانب اراضی کشاورزی بوده  که نیاز است کشاورزی صحیح توسعه پیدا کند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر خاک و آب تحت تأثیر مسائل انسانی و اقلیمی وضعیت خوبی ندارد در حالی که بیش‌از ۹۰ درصد جانداران از خاک استفاده می‌کنند و بیش از ۹۵ درصد تغذیه ما از خاک است.

معاون رییس جمهور با اشاره به  معضل گرد و غبار کشور گفت: هم اکنون ۳.۷ میلیون هکتار اراضی آبی منشأ گرد و غبار است و ۱۵ درصد گرد و غبار کشور ناشی از اراضی کشاورزی است. 

بازسازی هر سانتیمتر خاک ۳ تا ۳۹ هزار دلار هزینه دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر اساس قانون حفاظت خاک وقتی تخریبی صورت می‌گیرد باید خاک دوباره احیا شود و بازسازی و ترمیم هر سانتیمتر خاک ۳ تا ۳۹ هزار دلار هزینه دارد.

سلاجقه در خصوص مهار کانون‌های گرد و غبار که چهار استان کشور تحت تاثیر آن است، بیان کرد: 270 میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه نیز مولد و منشا گرد و غبار هستند و در ایجاد گرد و غبار در کشور ما نقش دارند که برای رفع این مشکل رایزنی‌ها نیز در حال انجام است و هییت عراقی نیز به ایران می آیند تا درباره مشکلات گرد و غبار مذاکرات عملیاتی داشته باشیم. همچنین با کشور های دیگری نیز همچون ترکمنستان  رایزنی‌هایی برای مهار کانون‌های گرد و غبار در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید