Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی:

حرکات نوپای مدیریت خاک نیاز به حمایت دارد

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی‌ گفت: نیاز است مسوولان حمایت کامل از اقدامات و حرکات نوپا مدیریت خاک داشته باشند و الزامات مورد نیاز در این مسیر نیز تامین شود.

حرکات نوپای مدیریت خاک نیاز به حمایت دارد

به گزارش خبرنگار ایانا، صفدر نیازی روز سه‌شنبه در همایش ملی خاک با موضوع آب و خاک منشا زندگی برگزار شد،  بیان کرد: در جهان ۸۰ درصد اراضی کشاورزی دیم است و ۶۰ درصد غذای مورد نیاز از این طریق تامین می‌شود که در کشور ما این نسبت ۶۰ به ۲۰ درصد است. 

وی در این مراسم که به مناسبت روز جهانی خاک برگزار شد، ادامه داد: روز جهانی خاک  یکی از مهمترین رویدادهای بین المللی است که در سال ۲۰۱۳  به ابتکار سازمان ملل و سازمان فائو بنیان‌گذاری شد و امسال نیز دهمین سال این پویش علمی و ترویجی است.

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی‌ بیان کرد: ایران از سال ۱۳۹۶ رسما به عضویت برنامه مشارکت جهانی خاک درآمده است و توجه به مساله خاک در کشور ما همچون  کشورهای دیگر مورد بی مهری قرار گرفته و به همین دلیل یکی از  اهداف این مراسم ایجاد بستری است که بتوانیم هم با برنامه‌های بین‌المللی در  مسیر اهداف توسعه پایدار در بخش کشاورزی گام برداریم.

تاکید بر مدیریت آب سبز و بهبود حاصلخیزی خاک

نیازی با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰ جمعیت دنیا به ۹.۷ میلیارد نفر خواهد رسید،بیان کرد: با توجه به این آمار در سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۶۰ درصد غذای بیشتر نیاز دارد. به همین دلیل سهم اراضی جدید در تامین این میزان غذا ۱۵ درصد و مابقی ۸۵ درصد است که باید از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح انجام شود.

وی تاکید کرد: نیاز است توجه بیشتر به مقوله بهره‌وری خاک با تاکید بر مدیریت آب سبز و بهبود حاصلخیزی خاک است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید