Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

تمام نهالستان‌های وزارت جهاد کشاورزی متعلق به دانش آموزان است

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مراسم آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از تولید بیش از 300 میلیون اصله نهال در زیرمجموعه دو حوزه معاونت وزارت جهاد کشاورزی طی یک سال گذشته خبر داد.

تمام نهالستان‌های وزارت جهاد کشاورزی متعلق به دانش آموزان است

به گزارش خبرنگار ایانا، عباسعلی نوبخت، در مراسم آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که صبح امروز 11 آذرماه با حضور وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش و دانش آموزان در دبیرستان ماندگار البرز  تهران برگزار شد، ضمن تشکر از وزیر آموزش و پرورش به دلیل فرهنگ‌سازی درختکاری و درخت داری، دانش آموزان و آینده سازان کشور را مورد خطاب قرار داد و گفت: درخت بزرگ ایران زمین به واسطه خون شهدا آبیاری شد و این درخت انقلاب هرگز قطع نخواهد شد. 

وی با اشاره به تاثیر گذاری دانش آموزان امروز به عنوان حاکمان آینده کشور در سرسبز ماندن ایران بیان کرد: در راستای پویش مردمی کاشت یک میلیارد درخت طبق دستور رئیس جمهور در شهریور ماه گذشته و همچنین با توجه  فرموده مقام معظم رهبری در اسفندماه سال گذشته، در ارتباط با کاشت سه درخت توسط هر ایرانی، در اولین سال طرح، در دو حوزه معاونت وزارت جهاد کشاورزی، شامل معاونت باغبانی ۶۲ میلیون اصله نهال و در حوزه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال تولید شد. 

نوبخت ادامه داد: افرادی تلاش کردند که ما بپذیریم این کشور تا ۴۰ سال دیگر قابلیت سکونت ندارد، ولی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی نظیری شامل ۸۴۰۰ گونه گیاهی، بارندگی متوسط سالانه ۲۵۰ میلیمتر مکعب، معادل ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارندگی در سطح کشور، برخورداری از ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، و از همه مهمتر ظرفیت ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانش‌آموز و ۸۷۰ هزار نفر معلمان عزیزی که می توانند در راستای تمامی اهداف نظام مقدس نقش آفرینی کنند، ۱۰۰ هزار دانشجو- معلم و حدود ۱۱۷ هزار مدرسه باید برای حفظ کشور تلاش کنیم.

وی با اعلام آغاز رسمی عملیات طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به دستور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به حمایت وزارت آموزش و پرورش از این طرح اعلام می کنم که وزارت جهاد کشالورزی در گستره کارایی خود، شامل ۱۳۴میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی، کل نهالستان‌های خود را  متعلق به دانش آموزان می داند.

 رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری  کشور در ادامه با اعلام آمادگی این سازمان برای تولید محتوا، پیشنهاد کرد:  با توجه به چاپ سالانه ۱۲۳ میلیون کتاب درسی و با عنایت به استفاده از درختان برای تولید کاغذ این کتاب‌ها، صفحه سفید داخل جلد کتب درسی به فرهنگ‌سازی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور اختصاص یابد.

 وی همچنین آموزش اقلیم های مختلف کشور در قالب دروس جغرافیای مدارس به دانش آموزان را در موفقیت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت موثر قلمداد کرد.

نوبخت گفت: وزارت آموزش و پرورش یک وزارت چند وجهی است. یک وجه آن دانش آموزان هستند که در حال حاضر با همکاری وزارت آموزش و پرورش و معاونت‌های آن قدم اول فرهنگ‌سازی در این ارتباط را برای دانش آموزان برداشتیم. وجه دیگر معلمان هستند که ما توانستیم شهریور سال گذشته، طی دو روز در مرکز آموزش سازمان، در خدمت  سرگروه‌های معلمین درس جغرافیا باشیم. در صورتی که در وزارت جهاد کشاورزی امکانی فراهم شود که  به صورت کلاس‌های ضمن خدمت در خدمت معلمان عزیز باشیم، می توان از این ظرفیت نیز برای ارتقا دانش و فرهنگ در این ارتباط بهره برد.

وی افزود: ظرفیت دیگر وزارت آموزش و پرورش مدارس  هستند که قرار شد از امروز هر مدرسه یک نهالستان داشته باشد. برای موفقفیت این طرح ما نیز امکانات لازم برای تولید بذر را در اختیار عزیزان دانش آموز می گذاریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید