Iranian Agriculture News Agency

پویش گرامیداشت روز جهانی خاک راه‌اندازی می‌شود

مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک در سطح ملی و استانی با هدف افزایش فرهنگ عمومی و بهره‌برداران در زمینه اهمیت حفاظت از خاک برگزار می‌شود.

پویش گرامیداشت روز جهانی خاک راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دبیر اجرایی مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: این مراسم ۱۴ آذر در سالن خوشه وزارتخانه برگزار می‌شود و در سطح استان‌ها نیز مراسم از ۱۱ آذر آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

علیرضا پرستار افزود: از سال ۲۰۱۲ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ۵ دسامبر برابر با ۱۴ آذر را به عنوان روز جهانی خاک و سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ را دهه جهانی خاک اعلام کرد.

وی اظهار داشت: مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک در ایران با محوریت معاونت آب و خاک در سطح کشور هر سال برگزار می‌شود و امسال نیز این مراسم با حضور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی، معاون رییس جمهوری و حدود ۶۰۰ تن از مسوولان و تشکل‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک گفت: در این مراسم، صحبت ما بیشتر با بهره‌برداران عرصه برای حفاظت از خاک و مسوولان برای تامین منابع مورد نیاز در طول برنامه هفتم توسعه است.

وی تصریح کرد: امسال با ارسال نامه‌ای به دفتر نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، خواسته‌ایم ائمه جمعه در سطح کشور درباره اهمیت حفاظت خاک در امنیت غذایی با مردم صحبت کنند و نمایندگان ولی‌فقیه نیز در این مباحث و فرهنگ‌سازی مشارکت داشته باشند.

پرستار به راه‌اندازی پویش ملی گرامیداشت هفته و روز جهانی خاک در فضای مجازی و در پیام‌رسان ایتا اشاره کرد و گفت: استان‌های کشور تمام فعالیت‌های شاخص خود را در هفته و روز جهانی خاک در این پیام‌رسان به اشتراک می‌گذارند.

وی، انتخاب شعار روز جهانی خاک با عنوان "خاک و آب، منشا زندگی" را ابتکاری از سوی سازمان فائو دانست و اذعان داشت: این شعار در واقع اهمیت خاک در کنار آب را از سوی این سازمان بین‌المللی نشان می‌دهد.

پرستار در همین حال، قانون حفاظت خاک را محور اصلی اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه خاک دانست و بیان داشت: این قانون که در سال ۱۳۹۵ به تصویب رسید.

وی یادآوری کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه هنری روز جهانی خاک با شعار "خاک و آب، منشا زندگی" در بخش‌های عکاسی، فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای، طراحی، نقاشی، انشا و صنایع دستی می‌توانند آثار خود را تا تاریخ ۳ آذر به آدرس پست الکترونیکی soilscience.sssi@gmail.com ارسال کنند.

گفتنی است؛ بخش انشا در رده سنی ۷ تا ۱۳ سال است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس https://soilscienceiran.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید