Iranian Agriculture News Agency

رییس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب:

تدوین الگو مصرف آب در بخش کشاورزی ضروری است

رییس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: تدوین الگو مصرف آب برای کشاورزی با توجه به بحران کم‌آبی بسیار الزامی است.

تدوین الگو مصرف آب در بخش کشاورزی ضروری است

نیاز علی ابراهیمی پاک در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: که بخش کشاورزی ایران الگوی مصرف آب ندارد  و با ایجاد سامانه نیاز آبی گیاهان ( نیاز آب) امیدواریم قدمی در جهت ایجاد الگوی کشور برداشته شود. 

وی ادامه داد: در حدود  60 سال است که موسسه تحقیقات خاک و آب ایران بر روی  نیاز آبی گیاهان در سراسر کشور فعالیت تحقیقاتی و مطالعاتی دارد و نتایج این مطالعات و تحقیقات را درپایگاه اطلاعات جامع که شامل اطلاعات اقلیمی، گیاه، خاک مناطق، تاریخ های کاشت و برداشت و عملکرد گیاهان جمع آوری کرده در سامانه نیاز آبی گیاهان بارگذاری کرده است.

رییس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب بیان کرد: سامانه نیاز آبی در سال 1401 به عنوان سامانه مرجع در سطح کشور معرفی شد و  مورد بهره برداری کشاورزان، محققان و باغداران قرار گرفته است و سامانه نیاز آب توانایی برآورد نیاز آبی گیاهان مختلف در هر  در هر نقطه مکان دارد .

ابراهیمی‌پاک تاکید کرد: اگر الگوی مصرف آب کشاورزی در ایران  برای گیاهان گوناگون و مناطق مختلف تعریف شود قدمی مثبت برای استفاده بهینه و کاهش مصرف آب کشاورزی در سطح ایران خواهد بود و کمک موثری در تخصیص و باز تخصیص منابع آب در مناطق شد و کمک  موثری  خواهد شد تا  از بحران کم آبی عبور بکنیم.

اعتماد برنامه‌ریزان استانی  به سامانه نیاز آبی گیاهان برای توسعه کشاورزی

وی بیان کرد: اگر الگو مصرف آب در بخش  کشاورزی در سطح کشور اجرایی شود و بر اساس آن به کشاورزان مجوز بهره برداری از آب اعطا شود، از آب استفاده بهینه می شود. در این راستا سامانه نیاز آب گیاهان در جهت تحقق استفاده بهینه آب در کشاورزی ایران است.

رییس بخش آبیاری موسسه تحقیقات خاک و آب افزود: پس از معرفی سامانه،  استقبال خوب و مطلوبی از سامانه نیاز آبی گیاهان در سطح کشور شده است و برنامه‌ریزان استانی  برای توسعه کشاورزی استان خود از این سامانه استعلام میگیرند که نشان دهنده اعتماد به سامانه و اجرای فرهنگ سازی صحیح در حوزه مصرف بهینه آب کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید