Iranian Agriculture News Agency

۴۸۰ شهرستان کشور پایلوت یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی شد

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: ۴۸۰ شهرستان کشور به‌عنوان پایلوت اجرای یکپارچه‌سازی زمین کشاورزی انتخاب شده است که امید می‌رود گامی برای جلوگیری از خرده‌مالکی اراضی برداشته شود.

۴۸۰ شهرستان کشور پایلوت یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی شد

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، رضا افلاطونی روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: خرد و کوچک بودن اراضی از دغدغه‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شود و در این زمینه یکپارچه‌سازی زمین به استان‌ها ابلاغ شده و در هر استان یک شهرستان به‌عنوان پایلوت یکپارچه‌سازی زمین انتخاب شده است.

وی افزود: در این باره دولت مشوق‌هایی همچون تخصیص یارانه‌های بخش کشاورزی و کمک به تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین در نظر گرفته است که امید می‌رود این سیاست‌ها در جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور، یکپارچه شدن و تجمیع زمین‌های کشاورزی را از مزیت‌های اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: یکپارچگی زمین‌های کشاورزی سبب افزایش بهره‌وری‌ و تولید در بخش کشاورزی می‌شود و کشاورزان رغبت بیشتری به خرید مکانیزاسیون پیدا می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت جلوگیری از تغییر کاربری‌ زمین‌های کشاورزی، آن را از اولویت‌های امور اراضی کشور عنوان کرد و گفت: در این زمینه ۲ اقدام پایش هوشمند اراضی کشور و گزارش با سامانه ۱۳۱ تاثیرگذار است.

افلاطونی خاطرنشان کرد: برای حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی باید شناسایی و پایش تخلفات در ابتدای امر محقق شود تا بتوان پیشگیری از آن را به خوبی انجام داد، در این زمینه سامانه پایش هوشمند زمین‌های کشاورزی در ۱۸ استان کشور راه‌اندازی شده است.

وی افزود: این سامانه به زودی در خراسان شمالی هم راه‌اندازی می‌شود و تلاش داریم تا باقی استان‌ها هم به این سامانه بپیوندند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: علاوه بر آن مردم با استفاده از سامانه ۱۳۱ می‌توانند تخلفات مربوط به تغییر کاربری‌ها را به صورت تلفنی گزارش کنند و با استفاده از این ۲ ظرفیت، ۹۰ درصد از تغییر کاربری‌های غیرمجاز قابل شناسایی و پایش است.

افلاطونی درباره گلایه‌ها از کمبود نیرو در مدیریت اراضی گفت: در این زمینه باید از ظرفیت ۱۴۰ هزار نفری اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی استفاده کرد علاوه بر آن باید کارها برای نظارت بیشتر بر تخلفات، برون‌سپاری شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید