Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل موسسه جهاد نصر خبرداد:

آغاز فعالیت‌های برون مرزی جهاد کشاورزی بعد از 44 سال

مدیر عامل موسسه جهاد نصر از صدور خدمات فنی و مهندسی و آغاز فعالیت‌های برون مرزی جهاد کشاورزی توسط موسسه جهاد نصر پس از 44 سال خبر داد.

آغاز فعالیت‌های برون مرزی جهاد کشاورزی بعد از 44 سال

به گزارش خبرنگار ایانا، رضا عظیمی در نشست خبری حاشیه نمایشگاه «روایت خدمت، وعده وفا» که امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای دولت و معرفی موسسه جهاد نصر، به ارائه گزارشی از پروژه‌های در دست اجرای این مجموعه پرداخت.

وی گفت: فعالیت‌های خود را در دو بخش تجارت و عمران طراحی کردیم. در این دو بخش برای اینکه از حداکثر پتانسل بخش خصوصی استفاده موثر کنیم، دو کنسرسیوم تشکیل دادیم. در بخش عمرانی از هلدینگ‌های بزرگ کشور و پیمانکاران عمده دعوت کردیم تا با تشکیل یک گروه مشارکتی، فعالیت‌های برون مرزی وزارت جهاد کشاورزی بعد از 44 سال، برای اولین بار شکل بگیرد. این یعنی جهاد نصر خدمات فنی و مهندسی خود را صادر می‌کند.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر بیان کرد: ما محدود به پروژه کشاورزی نیستیم. گروه مشارکت نصر در تمام زمینه‌های عمرانی شامل نفت، گاز، مجتمع صنعتی و معدنی و ... ورود پیدا کرده است. خوشبختانه اکنون حداقل در چهار تا پنج کشور منطقه تفاهم نامه‌هایی مبادله شده و در آستانه انعقاد قرارداد برای ایجاد شهرک‌های تفریحی، توریستی و مسکونی در کشورهای منطقه هستیم.

وی با اشاره به تشکیل یک کنسرسیوم در بخش تجارت با مشارکت تجار بزرگ بخش خصوصی، اضافه کرد: امیدواریم با توجه به این همگرایی و وجود تجربیات بزرگ بخش تجارت، بتوانیم با این مجموعه‌های خصوصی فعالیت کرده و قدم‌های بزرگی در بخش تجارت کشاورزی با اولویت کشورهای همسایه برداریم.

ایجاد مدرن‌ترین مجتمع مسکونی پس از انقلاب

عظیمی از ورود قریب الوقوع شرکت تحت مدیریت خود به کار تولید مسکن خبرداد و افزود: تلاش می‌کنیم با ساخت واحدهای مسکونی مشکل مسکن خانواده وزارت جهاد کشاورزی را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: پروژه بزرگی را برای ایجاد یک شهرک مدرن، بزرگ و امروزی در حومه تهران در دست مطالعه داریم. با اجرای این پروژه بزرگ که یک کار اقتصادی است، امیدواریم هیچ یک از همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی بدون مسکن باقی نمانند.

مدیر عامل جهاد نصر درباره این پروژه بیان کرد: طبق برنامه یک مجتمع مسکونی 10 هزار واحدی ساخته خواهد شد که این مجتمع به صورت مدرن و امروزی طراحی می‌شود.

وی ادامه داد: برای تکمیل این پروژه یک مسابقه بین‌الملی گذاشتیم تا از نظر طراحان داخلی و خارجی برای ساخت این مجتمع بهره‌مند شویم.

وی یادآور شد: این مجتمع در دست ساخت شاید یکی از مدرن‌ترین و به‌روزترین شهرک‌هایی باشد که بعد از انقلاب ایجاد می‌شود و حداکثر در طول سه ساله اجرایی خواهد شد. شاید بخش‌هایی از پروژه را در طول دو سال اجرا کنیم. برنامه این است که تا آخر دولت این طرح اجرایی شود.

اشتغال‌زایی برای دو هزار نفر با پروژه‌های هفته دولت

عظیمی درباره پروژه‌های در دست افتتاح هفته دولت توسط این شرکت گفت: پروژه‌هایی را برای افتتاح آماده کرده‌ایم. بخشی از آن مربوط به پروژه غرب و شمالغرب است. در پنج استان غرب حدود 5400 هکتار پروژه با اعتبار سه هزار میلیارد ریال در حال افتتاح است.

وی افزود: با اجرای این پروژه‌ها برای نزدیک به 1900 نفر اشتغال دائم ایجاد می‌شود. این پروژه‌ها در آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و خراسان جنوبی اجرایی می‌شود.

مدیر عامل جهاد نصر با اشاره به سابقه تشکیل جهاد نصر و فعالیت آن در قالب یک گروه خودجوش مردمی در ایام هشت سال دفاع مقدس، بیان کرد: این شرکت بعد از جنگ، اجرای مگاپروژه‌های بخش کشاورزی را به عهده گرفت.

وی پروژه بزرگ 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان، پروژه شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در سطح 277 هزار هکتار و مگا پروژه مقابله با ریزگردهای استان خوزستان را جزء پروژه‌های شاخص و اصلی این مجموعه اعلام کرد.

عظیمی گفت: اکثر این پروژه‌ها با عنایت مقام معظم رهبری و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اذن ایشان اجرایی شده است.

استفاده از فاینانس چین در فاز دوم پروژه 550 هزار هکتاری

مدیر عامل جهاد نصر با اشاره به اینکه 500 هزار هکتار از پروژه 550 هزار هکتاری در خوزستان واقع شده و 50 هزار هکتار آن در استان ایلام است، یادآور شد: فاز اول پروژه در 297 هزار هکتار به‌طور 100 درصد اجرا شده است و انقلابی در کشاورزی خوزستان ایجاد کرده است.

وی افزود: امسال استان خوزستان رکورد تولید گندم را در تاریخ خود شکسته است. این نتیجه، ملموس‌ترین اثر اجرای پروژه 550 هزار هکتاری است. تا قبل از اجرای این مگا پروژه سه تا چهار سیلو در این استان وجود داشت اما اکنون تعداد سیلوهای استان به 10 سیلو برای جمع‌آوری محصول تولید شده در سطح منطقه افزایش یافته است.

عظیمی توضیح داد: متوسط عملکرد در خوزستان از حدود یک تن در هکتار به 5 تن در هکتار افزایش یافته است. اکثر اراضی خوزستان مشکل شوری دارند. شور بودن خاک یکی از عوامل کاهش شدید علمکرد است. استان خوزستان علیرغم اینکه پرآب‌ترین استان کشور است اما شبکه‌های اصلی و فرعی در این استان وجود ندارد و آب موجود در سطح استان به سهولت به مزارع انتقال نمی‌یابد. در طرح 550 هزار هکتاری با توجه به اینکه اجرای شبکه‌های فرعی در اولویت بود، توانستیم آب را به مزارع منتقل کرده و مشکل شوری را رفع کنیم.

وی یادآور شد: در کشور حداقل 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که قابلیت اجرای چنین طرحی را دارتد. امیدواریم در آینده ایجاد شبکه برای این اراضی در اولویت قرار گیرد.

مدیر عامل جهاد نصر در خصوص فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری با اشاره به در اولویت اجرایی بودن این طرح برای جهاد نصر و وزارت جهاد کشاورزی گفت: برآورد اعتبار برای اجرای این فاز150 همت است. با این اعتبار کل شبکه‌های اصلی و فرعی پروژه احداث می‌شود. حدود 50 درصد این رقم مربوط به پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی و 50 درصد مربوط به طرح‌های مرتبط با وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: برای اجرای این پروژه سه محل اعتباری پیش‌بینی شده است. یکی از محل تهاتر نفت است که در برنامه نیز قرار گرفته است. محل دیگر تامین اعتبار فروش سهام وزارت جهاد کشاورزی در شرکت‌های وابسته مثل نیشکر هفت تپه است. این مسئله مصوب شده و سهام وزارت جهاد کشاورزی نیز برای واگذاری به مناقصه رفته است. سومین محل تامین اعتبار نیز فاینانس چین است.

عظیمی گفت: احتمال تحقق فاینانس چین از بقیه ردیف‌های اعتباری پیش‌بینی شده بیشتر است. در پی سفر رئیس جمهور به چین در تفاهم نامه بین دو رئیس جمهور، اولویت اصلی تکمیل پروژه 550 هکتاری بوده است. رایزنی لازم برای تخصیص فاینانس انجام شده و کارهای ابتدایی برای ایجاد خط اعتباری فاینانس چین انجام شده است. منتظریم خط اعتباری راه‌اندازی شود تا عملیات اجرایی فاز دوم را آغاز کنیم.

وی یادآور شد: فاینانس چین قرار است کل نیاز پروژه را تامین کند اما اگر فاینانس کفاف ندهد، از منابع دیگر برای تکمیل پروژه استفاده خواهیم کرد.

به گفته عظیمی، فاز دوم این پروژه در 255 هزار هکتار اجرایی می‌شود و تخصیص آب آن نیز توسط وزارت نیرو انجام شده است.

وی اضافه کرد: در فاز اول پروژه شبکه اصلی توسط وزارت نیرو اجرا شده بود و وزارت جهاد کشاورزی شبکه فرعی را انجام داد. ولی در فاز دوم در بخش‌هایی از پروژه هنوز شبکه اصلی اجرا نشده است. 50 هزار هکتار از اراضی این فاز دارای شبکه اصلی است و بقیه اراضی کشاورزی شبکه ندارند. به همین دلیل حدود 75 همت برای تکمیل پروژه‌های مرتبط با وزارت نیرو نیاز است تا شبکه اصلی در اراضی کشاورزی فاز دوم اجرا شود و ما همزمان شبکه فرعی را اجرا کنیم.

اجرای پروژه غرب و شمال‌غرب در 10 استان

مدیر عامل جهاد نصر از اجرای پروژه شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در غرب و شمال غرب کشور در 10 استان کشور خبرداد و گفت: یکی از اهداف پروژه این است که در استان‌های مرزی ساکنان آن عمدتا مشکلات اقتصادی فراوانی دارند، وضعیت معیشت بهبود یابد.

وی با اشاره به وجود اراضی مستعد در مناطق مرزی کشور بیان کرد: اگر این اراضی را احیا کنیم، توسعه اقتصادی را در استان‌های مرزی خواهیم داشت. پروژه شبکه آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب با این هدف که بتواند رونق اقتصادی در منطقه ایجاد کند، اجرایی شده است.

عظیمی افزود: در این منطقه زمین‌های زیادی داریم که به‌دلیل عدم بهره‌برداری مناسب تقریبا رها شده‌اند. اما در جاهای که پروژه شبکه آبیاری اجرا شده است از آب‌هایی که در منطقه هدر می‌رود یا از مرزها خارج می‌شود، به بهترین شکل استفاده شده و رونق اقتصادی ایجاد شده است.

وی شاخص‌ترین بخش پروژه غرب و شمال‌غرب را پروژه سد خداآفرین دانست و گفت: با تکمیل این پروژه، سه تا چهار استان شمال‌غرب تحت پوشش قرار گرفتند. با اجرای شبکه پایین دست، آب این سد تا اردبیل منتقل شد و کشاورزی به شکل جدیدی رونق یافته است. در این منطقه شاهد افزایش تولید بوده‌ایم.

مدیر عامل جهاد نصر اضافه کرد: شاخص‌ترین استان در پروژه آب‌های مرزی استان اردبیل است که عمدتا آبیاری تحت فشار در اراضی این منطقه مد نظر قرار گرفته است. 1300 دستگاه ماشین آبیاری سیمپرویر در منطقه مستقر شده است.

وی یادآور شد: تاکنون پروژه شبکه فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور در 127 هزار هکتار اجرا شده است و در حال بهره‌برداری است.

عظیمی گفت: مابقی این پروژه در سطح 277 هزار هکتار مطابق با تامین اعتبار اجرایی می‌شود. در حال حاضر حدود هفت هزار میلیارد تومان برای این پروژه پیش‌بینی شده است. مقدمات کار آماده شده است و در حال ساماندهی پیمانکاران برای ادامه این پروژه هستیم.

اجرای پروژه مقابله با ریزگردها

مدیر عامل جهاد نصر اجرای مگا پروژه مبارزه با ریزگردها را سومین پروژه مهم این مجموعه دانست و افزود: در سال 97 با توجه به وقوع پدیده ریزگرد، مشکلات اساسی در خوزستان داشتیم. بیمارستان‌ها مملو از بیماران تنفسی بودند و آب و برق به‌دلیل هجوم ریزگرد قطع شد. این پدیده درحال تبدیل شدن به یک مشکل امنیتی بود.

وی بیان کرد: با دستور مقام معظم رهبری جهاد نصر به‌صورت ویژه به پروژه کنترل ریزگردها وارد شد. در مدت کمتر از دو ماه شوک اولیه به سیستم وارد شد که ریزگردها فروکش کرد. هشت میلیون متر مکعب عملیات خاکی در ظرف 9 ماه انجام شد که بیش از 60 تا 70 درصد عملیات در زیر تراز آب بود.

عظیمی یادآور شد: در این پروژه بالغ بر 40 پیمانکار مجرب شرکت نصر و شرکت‌های دیگر فعالیت کردند.

وی پروژه پرورش ماهی در قفس را نیز پروژه دیگر جهاد نصر دانست و تاکید کرد: این مجموعه بنا ندارد وارد فعالیت‌های بخش خصوصی شود. بعد از آنکه زیرساخت‌های پرورش ماهی در قفس را به کشور وارد کردیم و بخش خصوصی متوجه سودده بودن این فعالیت شد و فرهنگسازی در این رابطه انجام شد، ادامه این کار را به بخش خصوصی واگذار کردیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید