Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور:

تهیه نقشه شوری خاک‌های کشور آغاز شده است

عضو هیات علمی بخش تحقیقات اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: تهیه نقشه شوری خاک‌های کشور آغاز شده است.

تهیه نقشه شوری خاک‌های کشور آغاز شده است

به گزارش خبرنگار ایانا، سعید سعادت روز دوشنبه در بازدید اصحاب رسانه از موسسه تحقیقات خاک و آب کشور و چهارمین تور رسانه‌ای سازمان تات، بیان کرد: طبق اعلام فائو اراضی کشاورزی در دنیا سالیانه یک تا دو درصد کاهش پیدا می‌کند و جمعیت نیز رو به افزایش است. بنابراین مدیریت خاک بسیار اهمیت دارد و نیاز است با روند تغییرات خاک آشنایی لازم داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بخش تحقیقات اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، پایش و کنترل و نظارت خاک انجام می‌شود.

سعادت گفت: پایش کیفیت اراضی کشاورزی از سال ۸۳ شروع و از سال ۹۰ عملیاتی شده است و تا کنون دو فاز آن عملیاتی شده است. فاز سوم آن از شهریور ماه سال جاری در تمامی اراضی کشاورزی آغاز می‌شود. در این فاز نمونه‌برداری برای بررسی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود و تغییرات این‌ویژگی‎ها کنترل و پایش خواهد شد. در ادامه، روند مثبت یا منفی تغییرات بررسی می‌شود.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات اصلاح خاک و مدیریت پایدار اراضی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: برنامه‌ریزی شده تا با این پایش‌ها، تولید نقشه شوری خاک‌های کشاورزی را آغاز کنیم زیرا از دو جهت ملی و بین‌المللی تهیه این نقشه اهمیت فراوان دارد.

وی اضافه کرد: شوری، پویا و قابل تغییر است و نیاز است که نقشه آن به‌روزرسانی شو. آخرین نقشه شوری مربوط به سال ۸۹ بوده است و ما تهیه نقشه جدید را آغاز کرده‌ایم.

سعادت با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱ نقشه شوری جهان ایران هیچ داده‌ای نداشت، گفت: ما تهیه نقشه شوری خاک را آغاز کرده‌ایم و اولین کشوری هستیم که در این نقشه شوری، استاندارهای بیشتری را استفاده کرده‌ایم. این نقشه برای تهیه نقشه بین‌المللی خاک‌های دنیا و کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد واهمیت فراوانی دارد.

گندم ایران استانداردهای بین المللی را کسب می‌کند

در ادامه این تور رسانه‌ای از موسسه تحقیقاتی خاک و آب کشور از بخش آزمایشگاه‌های این موسسه بازدید شد.

شهبازی

کریم شهبازی رئیس بخش تحقیقات شیمی و فیزیک خاک و فناوری کود بیان کرد: در این بخش پایش سلامت محصولات کشاورزی بر پایه فلزات سنگین و نیترات بررسی می‌شود. زیرا میزان آنها اثرات بسیاری روی سلامت مواد غذایی دارد. این اقدام بیشتر در مورد محصولات مهم مثل گندم، برنج ، سیب زمینی و پیاز که احتمال الودگی دارد انجام می‌شود و این آزمایش‌ها اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: نتیجه تحقیقات انجام شده نشان داد نگرانی در سطح وسیع نیست و‌ محصولات ما به‌خصوص گندم، استانداردهای بین‌المللی را کسب می‌کند.

شهبازی با اشاره به آنالیز و کنترل کیفی کودها در این بخش تحقیقاتی گفت: سلامت و پایداری تولید کود در تولید محصولات کشاورزی بسیار اهمیت دارد و باید کود مناسب استفاده شود که کیفیت آن در این بخش کنترل می‌شود.

چهار رقم بذر هیبرید بامجان معرفی شده است

سمر خیامیم

عضو هیات علمی موسسه تهیه نهال و بذر نیز در حاشیه بازدید از موسسه خاک و آب کشور گفت: چهار رقم بذر هیبرید بادمجان معرفی و در مرحله ثبت و توزیع در بازار است.

وی ادامه داد: ایران در گیاهانی مثل خیار سومین تولید کننده و در بادمجان پنجمین تولید کننده دنیا است. طی یک دوره بذر این محصولات وارد کشور می‌شد. برای تولید بذر هیبرید داخلی شرکتی تاسیس شد و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و موسسه خاک و آب توانستیم چهار رقم بذر هیبرید بادمجان قلمی و دلمه تولید کنیم.

سمر خیامیم افزود: همچنین برای معرفی بذر هیبرید سیاه دانه، زنیان، سبزی و صیفی همچون هندوانه و کدو آجیلی نیز برنامه‌ریزی داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید