Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش تحقیقات شیمی، حاصلخیزی و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اعلام کرد:

افزایش 35 درصدی درآمد خالص کلزاکاران از مسیر مدیریت تغذیه

رئیس بخش تحقیقات شیمی، حاصلخیزی و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: صرفه جویی ارزی معادل ۳۲ میلیون دلار با افزایش 21.7 درصدی تولید محصول کلزا از طریق بهینه‌سازی مدیریت تغذیه تلفیقی و افزایش ۳۵ درصدی درآمد خالص کشاورزان کلزا کار در هر هکتار کشت محقق شده است.

افزایش 35 درصدی درآمد خالص کلزاکاران از مسیر مدیریت تغذیه

به گزارش حبرنگار ایانا، فرهاد مشیری روز دوشنبه در بازدید اصحاب رسانه از موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در خصوص اهم فعالیت‌ها و دستاوردها در پنج سال اخیر در بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه گفت: نفوذ دانش مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در سطح مزارع با اجرای هزار و ۳۸ مزرعه پایلوت تغذیه گیاهی در محصولات زراعی ‌و باغی مختلف، ۹۰۸۰ ساعت برنامه رادیویی و تلوزیونی و ۶۳۰ فقره کارگاه آموزشی و سخنرانی علمی انجام شده است.

وی ادامه داد: افزایش تولید محصولات زراعی و باغی در پایلوت‌های تغذیه گیاهی به میزان ۲۰ درصد به‌طور متوسط نیز با تکنیک‌های بهینه و دستورالعمل‌های موسسه محقق شده است.

مشیری بیان کرد: افزایش ۱۳۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم گندم دیم در هکتار و صرفه‌جویی ارزی به میزان ۱۸۰ میلیون دلار با کاهش ۶۰۰ هزار تنی واردات گندم نیز از دستاوردهای موسسه در پنج سال اخیر است.

وی اضافه کرد: صرفه‌جویی ارزی معادل ۳۲ میلیون دلار با افزایش 21.7 درصدی درصدی تولید محصول کلزا از طریق بهینه‌سازی مدیریت تغذیه تلفیقی و افزایش ۳۵ درصدی درآمد خالص کشاورزان کلزا کار در هر هکتار کشت محقق شده است.

مشیری گفت: بهبود رشد گیاهان در شرایط تنش‌های خشکی و شوری، به میزان ۱۵ تا ۴۰ درصد با بهینه‌سازی کاربرد مواد محرک رشد در پایلوت‌های تحقیقاتی و شناسایی و معرفی مهمترین محدودیت‌ها و ناهنجاری‌های تغذیه‌ای در ۶ محصول زراعی و ۱۱ محصول باغی در مناطق عمده تحت کشت نیز در این موسسه محقق شده است.

وی ادامه داد: تهیه و انتشار ۸۸ عنوان دستورالعمل مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در ۲۰ محصول زراعی و ۱۷ محصول باغی و همچنین تهیه و انتشار ۳۳ اپلیکیشن تلفن همراه در زمینه مدیریت تغذیه گیاه انجام شده است.

مشیری با اشاره به برنامه پنج سال آینده این بخش بیان کرد: ارتقاء و بهبود مدیریت کاربرد کودهای فسفری، ارتقاء و بلهبود مدیریت تلفیقی تغذیه گیاه در راستای تعدیل اثرات تنش‌های محیطی در محصولات زراعی و باغی، توسعه نسخه نویسی کودی در کشور، بهبود و توسعه روش‌های افزایش کربن آلی خاک، ایجاد سامانه بر خط تعیین نیاز غذایی و توصیه کودی محصولات زراعی و باغی …. اهم این برنامه ها است.

۱۲ شرکت دانش بنیان در مرکز رشد موسسه تحقیقات خاک و اب فعالیت دارد

میثم رضایی رئیس مرکز رشد موسسه تحقیقات خاک و آب نیز بیان کرد: ۱۲ شرکت دانش بنیان در زمینه‌های مختلف همچون تکنولوژی آب و آب‌های سطحی و زیر زمینی مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: هرکدام از شرکت‌های دانش بنیان وابسته به محصولات، فعالیت متفاوتی دارند و در زمینه‌های محتلف فعالیت دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید