Iranian Agriculture News Agency

نظارت دانشگاه تهران بر میزان نهال های تولیدی منابع طبیعی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سی و چهارمین جلسه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از تولید 248 میلیون و 600هزار اصله نهال توسط بخش دولتی و خصوصی در سال نخست این طرح خبر داد و افزود: یک تیم ارزیاب از دانشگاه تهران آمارهای تولیدی نهال در منابع طبیعی را راستی آزمایی می‌کند.

نظارت دانشگاه تهران بر میزان نهال های تولیدی منابع طبیعی

به گزارش ایانا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، نوبخت صبح امروز – یکشنبه-  در جلسه وبیناری با مدیران کل منابع طبیعی استان‌ها افزود: سازمان منابع طبیعی نیازی به ارائه آمارهای نادرست و غیر واقعی ندارد و هر میزان نهالی که تولید و کاشته شود به مردم و افکار عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود.

نوبخت همچنین گفت: نهالستان‌ها اکنون برای رشد بهتر نهال‌های تولیدی وجین می‌شوند.

وی اضافه کرد: 250 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری از سوی دولت برای کاشت و نگهداشت نهال اختصاص یافته است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از سخنان خود به نهم مرداد، روزجهانی جنگلبان اشاره کرد و از مدیران منابع طبیعی استان‌ها خواست برای ارج نهادن به زحمات و تلاش‌های شبانه روزی جنگلبانان به اتفاق مسئولین استانی به مناسبت این روز از پاسگاه‌های حفاظتی بازدید کرده و از جنگلبانان تقدیر کنند.

وی گفت: جنگلبانان حافظان امنیت زیستی کشور هستند و برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع روز و شب نمی‌شناسند و جان خود را برای صیانت از منابع‌طبیعی به خطر می‌اندازند.

نوبخت ادامه داد: به پاس جانفشانی‌های این قشر زحمتکش در عرصه‌های منابع طبیعی در آینده‌ای نزدیک هر یک از ساختمان‌های منابع‌طبیعی به نام جنگلبانان و جانثاران منابع طبیعی نامگذاری می‌شود.

استفاده از ظرفیت‌های جوامع محلی در امر حفاظت از منابع طبیعی

در ادامه این جلسه ناصر عمادی مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی در امور جنگل در سخنانی وضعیت حال حاضر جنگل‌ها را به لحاظ حریق حساس و بحرانی دانست و از استان‌ها به‌ویژه استان‌های شمالی و زاگرسی خواست با انجام اقدامات حفاظتی و انجام گشت و مراقبت و نصب علایم هشدار نسبت به پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع جلوگیری کند.

وی گفت: باید بپذیریم که منابع طبیعی عرصه‌ای بسیار گسترده است و این گستره عظیم با نیروهای موجود حفاظتی نمی‌تواند به تنهایی حفاظت شود.

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در امور جنگل در ادامه از حفاظت هوشمند و بهره‌گیری از پهپاد و بی‌سیم برای مراقبت از جنگل‌ها سخن به میان آورد و افزود: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و جوامع محلی و مشارکت تشکل‌ها و دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست در این میان بسیار نقش آفرین و تاثیرگذار است.

عمادی در ادامه از ایجاد بیمه مسئولیت مدنی در این جلسه خبر داد و یادآور شد: سازمان منابع طبیعی با این بیمه قرار همکاری منعقد کرده تا کسانی که به‌عنوان همیار طبیعت خدای ناکرده در امر حریق و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی دچار زیان و ضرر شده‌اند، تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

قدردانی از زحمات جنگلبان در روز نهم مرداد

در این جلسه سعید طهماسبیان دبیر جشنواره ملی روز جنگلبان درسخنانی وبیناری از برنامه‌های روزجهانی جنگلبان در روز نهم مرداد سخن به میان آورد و اضافه کرد: در این روز برنامه‌هایی در خور و شان جنگلبانان در استان‌ها برگزار شد  و از جنگلبانان تقدیر می‌شود.

او دیدار با خانواده جانثاران، ملاقات با جنگلبانان پیشکسوت و بازنشسته، تلاش برای نامگذاری اماکن به نام جنگلبان، فراهم کردن زمینه حضور جنگلبانان در صدا و سیما و بازدید از پاسگاه‌های جنگلبانی به همراه مسئولین محلی و تشکل‌های دوستدار محیط زیست برای آشنایی با سختی کارجنگلبانان را بخشی از اقدامات منابع‌طبیعی در روز نهم مرداد، روز جهانی جنگلبان برشمرد.

بر اساس این گزارش، مدیران کل منابع طبیعی استان‌های  قزوین، گیلان و اردبیل به‌عنوان مهمان در این جلسه حضور داشتند و مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان از طریق سیستم ویدئو کنفراس گزارشی از روند تولید نهال در نهالستان‌های این استان را ارائه کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید