Iranian Agriculture News Agency

انعقاد ۷۰ تفاهم‌نامه همکاری باهدف تولید نهال تاکنون

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای تولید نهال طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تاکنون ۷۰ تفاهم‌نامه همکاری امضاشده است که همراهی و همگامی همه‌جانبه بسیاری از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را در اجرای طرح به همراه خواهد داشت.

انعقاد ۷۰ تفاهم‌نامه همکاری باهدف تولید نهال تاکنون

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت سه‌شنبه ششم تیرماه در گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی و روسای مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی منطقه ۲ کشور در کرمانشاه، گفت: اگر بخواهیم به هدف مطلوب حفظ منابع طبیعی برسیم باید ظرفیت‌ها ازجمله توانمندی‌ زنان که در بسیاری از امور پیشرو هستند، را جدی بگیریم و خرد جمعی را پشتوانه اقدامات خود قرار دهیم.

وی بابیان این‌که در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت زنان نقش و جایگاهی ویژه در تهیه بذر و تولید نهال دارند که این نقش ستودنی است،‌ گفت: دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی باید زمینه حضور زنان فعال در این حوزه را در صداوسیما فراهم کند تا نقش زنان در جامعه الگوسازی شود.

نوبخت اضافه کرد: بر اساس گزارش دبیرخانه ستاد طرح کاشت یک میلیارد درخت، ۲۴۰ میلیون نهال توسط بخش دولتی و غیردولتی تولیدشده است، پیرامون تولید این تعداد نهال، گروهی فنی از منابع طبیعی دنبال راستی آزمایی آن هستند تا جامعه و افکار عمومی از صحت‌وسقم اطلاعات و آماری ارسال‌شده، اطمینان حاصل کنند.

نقش مردم، اساس فعالیت‌های منابع طبیعی است

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع نیز بابیان این‌که نقش مردم، اساس فعالیت‌های منابع طبیعی است، گفت: بدون مشارکت مردم هیچ طرح و پروژه‌ای در منابع طبیعی و محیط‌زیست پیشرفت نخواهد کرد.

علی علیزاده افزود: نقطه‌ضعف بسیاری از کشورها آتش‌سوزی جنگل‌هاست، در چند سال اخیر شاهد آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشورهایی همچون پرتغال، ترکیه، روسیه و اسپانیا بودیم که اگر کمک‌های بین‌المللی انجام نمی‌شد، آتش‌سوزی ادامه می‌یافت.

وی یادآور شد: یکی از توصیه‌های اصلی و مؤثر در موضوع آتش‌سوزی از سوی فائو، به‌کارگیری از ظرفیت مردم بومی منطقه و همکاری داوطلبانه آنان است و امروز خوشبختانه این توصیه فائو در کشور ما به اثبات رسیده است.

در ادامه این گردهمایی عضو گروه بلوط دالاهو از روستای بزمیرآباد سرپل ذهاب گفت: ما به سرسبزی کشور و حفظ طبیعت اعتقادداریم به همین منظور تمامی مردم بزمیر آباد و بالأخص زنان در امر تولید نهال فعال هستند و چون گونه‌های تولیدی بومی هستند در عرصه‌های طبیعی منطقه هم کاشت می‌شوند.

خانم حسینی افزود: از سال ۹۵ کار جمع‌آوری بذر و کاشت نهال‌های بومی منطقه زاگرس با مشارکت زنان آغازشده و اکنون عمده مردم روستا در خانه‌های خود نهالستان دارند و تولید نهال می‌کنند.

این بانوی فعال در حوزه تولید نهال اعلام کرد: هم‌زمان با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت امسال ۳۰ هزار نهال توسط اعضای گروه بلوط دالاهو تولیدشده و تمامی نهال‌های تولیدی در زمین کاشته می‌شود.

وی از همکاری خوب منابع طبیعی استان کرمانشاه با تشکل‌های مردم‌نهاد خبر داد و افزود: نهال‌های تولیدی توسط مردم آبیاری و نگهداری می‌شود و مردم آموزش‌های لازم را برای مقابله با حریق جنگل‌ها و مراتع فراگرفته‌اند.

حسینی، سرانجام از وقوع یک فقره حریق در ۲۴ خرداد در دشت سیب دالاهو خبر داد و افزود: مردم و اعضای گروه دالاهو با آموزش‌هایی که فراگرفته بودند توانستند خودجوش در منطقه حضور پیداکرده و حریق را اطفا کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید