Iranian Agriculture News Agency

وزیر کشور:

آبخیزداری باید به یک نهضت و گفتمان در کشور تبدیل شود

وزیر کشور با تأکید بر توسعه آبخیزداری یادآور شد: باید این فعالیت تبدیل به یک نهضت و گفتمان مهم در حوزه مدیریت سرزمین شود.

آبخیزداری باید به یک نهضت و گفتمان در کشور تبدیل شود

به گزارش خبرنگار ایانا، احمد وحیدی در مراسم افتتاح «کارگاه آموزشی هم‌افزایی برای حکمرانی متعالی سرزمین» مسئله منابع طبیعی، خاک و آب را یک بال توسعه و بال دوم را جمعیت دانست.

وزیر کشور افزود: کشور بدون جمعیت و بدون آب‌وخاک معنا ندارد. ما متأسفانه در هر دو، وضعیت خوبی نداریم. در جمعیت و رشد آن خوب نیستیم. در آب‌وخاک هم شرایط خوب نیست.

وی آمارهای ارائه‌شده را زیبنده کشور ندانست و اضافه کرد: رشد یک‌میلیون هکتاری بیابان عدد نگران‌کننده‌ای است. فرسایش عظیم بادی به میزان 30 میلیون تن در هرسال اصلا مطلوب نیست. فرونشست‌هایی که امروز به خاطر کاهش سفره‌های آبی داریم و مشکلات حوزه ریزگردها به خاطر بیابان‌زایی‌هایی است که اتفاق می‌افتد.

وحیدی با اشاره به مشکلات ایجادشده برای جنگل‌ها و تخریب‌ها در حوزه جنگل ادامه داد: در جلسه اشاره شد که 14 استان بیابانی به 22 استان افزایش پیداکرده است. این‌ها آمارهای خوبی نیست. جزء وظایف اصلی و ذاتی‌مان است که این مشکلات را اصلاح کنیم.

وی حفظ تمامیت ارضی کشور را امری مهم توصیف کرد که کشور با تمام قوا برای آن تلاش می‌کند و افزود: حفظ و نگهداری زمین و آب هم یک اصل اصلی در امنیت ملی است.

وزیر کشور با اشاره به آمارهای عجیبی که در دو تا سه سال قبل ارائه می‌شد، یادآور شد: شاید این آمارها بیشتر جنبه سیاسی داشت اما اینکه در آینده نه‌چندان دور با مناطقی مواجه هستیم که این مناطق قابلیت اسکان ندارد و قس علی‌هذا، گزارش‌های وحشتناکی بود و اصل ماجرا بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: ما در حوزه خود مسئولیت بزرگی داریم. متأسفانه به‌عنوان یک عمل جمعی مسائل آب‌وخاک مورد غفلت قرارگرفته است. وقتی کارخانه می‌سازیم و صنعت را توسعه می‌دهیم، اگر آب‌وخاک نداشته باشیم، معنا ندارد.

بسیج همگانی برای مقابله با خطرات آب و خاک

وحیدی گفت: باید این خاک سبز بماند و حفظ شود تا بقیه موارد در آن مطرح شود. این مسئله مهم فقط از دست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به‌تنهایی برنمی‌آید. باید همه کمک کرده و از این مجموعه حمایت کنند.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ما که باید بلافاصله اتفاق افتد، بسیج همگانی برای مقابله با خطراتی است که این آب‌وخاک را تهدید می‌کند. دشمن جرأت ندارد نظر سوئی نسبت به تمامیت ارضی ایران داشته باشد. این آب‌وخاک باید پویایی خود را حفظ کند. حکمرانی متعالی سرزمین حرف درستی است. ما باید سرزمین را با حکمرانی متعالی، خوب حفظ کنیم.

وزیر کشور یادآور شد: ما باید این داستان را خیلی جدی بگیریم و نسبت به مسائل حفاظت از آب‌وخاک احساس خطر کنیم. یک احساس خطر جدی باید نسبت به این مسئله داشته باشیم. سرزمین‌ها و بیابان‌های ما باید رشد کند. باید مانع ایجاد فرو چاله‌ها شویم.

وی راه مقابله با ایجاد فرو چاله‌ها را توسعه آبخیزداری معرفی کرد و افزود: آبخیزداری خیلی مهم است. با آبخیزداری خاک را حفظ می‌کنید. جلوی فرسایش را می‌گیرد. آب هدر نمی‌رود. سفره زیرزمینی تغذیه و به کمک آن کشاورزی را توسعه می‌دهیم.

وحیدی ادامه داد: ما باید یک برنامه فوری را برای اجرای آبخیزداری در کشور دنبال کنیم. راهکار اجرای این پروژه‌ها ارزان‌سازی است. اگر بخواهیم باقیمت‌هایی که بعضاً مطرح می‌شود، کار را انجام دهیم حتماً به نتیجه نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: ارزان‌سازی عملیات آبخیزداری خیلی مهم است. به نظر من گروه‌های جهادی کاری فوری‌تر از این ندارند. اتفاقاً آبخیزداری جزء راهکارهایی است که می‌توانیم گروه‌های جهادی را بسیج کنیم. هم دهیاری و هم بخشداری‌ها باید درگیر این کار باشند. استانداران، معاونت عمرانی، بخشداری‌ها، دهیارها و شهردارها باید در این پروژه مشارکت داشته باشند.

وزیر کشور گفت: در کاشت یک میلیارد درخت باید سهم شهرداران مشخص شود. برنامه‌ها را باید ابلاغ کنیم و پیگیری کنیم که قطعاً اتفاق بیفتد. اصلاً این بحث مسئله دست‌دومی نیست و جزء مسائل دست‌اول ماست. دو مسئله جمعیت و خاک اصلاً مسئله‌ای نیست که بگوییم دست‌دوم است.

وی با تأکید بر اهمیت مقابله با فرونشست یادآور شد: اگر به‌موقع به وضعیت دشت‌ها رسیدگی نکنیم و این مناطق دچار فرونشست شوند، این رویه قابل بازگشت نیست.

بسیج عمومی برای آبخیزداری

وحیدی گفت: بنابراین برای آبخیزداری باید یک بسیج عمومی داشته باشیم. برای این موضوع کاملاً آماده هستیم.

وی از تشکیل قرارگاه جهادی برای مسئله کویر، روستاها و مسائل مرتبط در وزارت کشور خرداد و افزود: در نخستین روزهای کاری در وزارت کشور علاوه بر این قرارگاه، یک قرارگاه جمعیت نیز تشکیل شد و بانوی بزرگواری مسئولیت آن را به عهده داشت.

وزیر کشور درختکاری را عاملی برای مقابله با تخریب و مهار ریز گردها اعلام کرد و افزود: بحث آبخیزداری را باید در اولویت قرار دهیم. باید این حوزه خیلی توسعه پیدا کند. باید توسعه آبخیزداری را تبدیل به یک نهضت و گفتمان مهم در حوزه مدیریت سرزمین کنیم. با توجه دادن به آبخیزداری و شناسایی مستمر، باید بدانیم که چه اتفاقی در کشور رخ می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید