Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان:

پروژه ریلی رشت-آستارا برای ارزیابی به منابع‌طبیعی ارجاع نشده است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان گفت: با توجه به شروع مجدد پروژه ریلی رشت-آستارا، هنوز این پروژه به منابع‌طبیعی برای اعلام نظر ارجاع نشده است.

پروژه ریلی رشت-آستارا برای ارزیابی به منابع‌طبیعی ارجاع نشده است

به گزارش خبرنگار ایانا، چندی است زمزمه‌های آغاز یک پروژه استراتژیک برای تکمیل کریدور شمال-جنوب بر سر زبان‌ها افتاده است. آن‌طور که سمیه رفعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است، اجرای این خط ‌آهن می‌تواند تنها جنگل جلگه‌ای ایران یعنی جنگل گیسوم را از بین ببرد و باعث قطع ۱۰۰ هزار اصله درخت با قطر ۳۰ سانتی‌متر در جنگل‌های هیرکانی شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست بر این باور است که اجرای این خط آهن فقط امکان جابه‌جایی پنج میلیون تن بار را فراهم می‌کند. حال این پرسش مطرح است که آیا 100 هزار اصله درخت جنگل هیرکانی به اندازه پنج تن بار ارزش ندارد و آیا سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور، ارزیابی لازم برای خسارات ناشی از اجرای این پروژه را انجام داده و هیچ مسیر جایگزین دیگری برای تکمیل کریدور شمال جنوب با حداقل خسارت به منابع جنگلی وجود ندارد؟

سرخوش کرم زاده مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در این رابطه بیان کرد: طراحی این پروژه حدود 20 سال پیش آغاز شده است. در مطالعه اولیه چندین مسیر برای خط آهن رشت-آستارا پیشنهاد شد.

وی افزود: در آن زمان مطالعات اولیه نیز انجام شده است. از سه مسیر پیشنهادی، گذر یک مسیر، کلا از جنگل‌ها و پشت روستاها بود.  این مسیر تخریب‌های زیادی در پی داشت بنابراین، طرح پیشنهادی توسط همکاران ما رد شد.

وی افزود: مسیر دوم هم که از محدوده پایین‌تر عبور می‌کرد، خسارت بیشتری به اراضی کشاورزی، مسکونی و شالیزارهای مردم وارد می‌کرد. در واقع این مسیر در بحث کاربری اراضی کشاورزی مشکل ایجاد می‌کرد. متولی این حوزه پیگیری کرد و این مسیر را هم حذف کردند. یک مسیر سوم و بینابینی هم بود؛ که کمترین خسارت را به منابع‌طبیعی و جنگل‌های هیرکانی وارد می‌کرد و  در واقع کمترین خسارت را هم به اراضی کشاورزی داشت. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان ادامه داد: به این ترتیب، مجریان پروژه مسیری را انتخاب کردند که از جنگل‌های طبیعی هیرکانی یکدست بالا عبور نمی‌کرد،  در جلگه پایین آمده بود و تداخلی با جنگل‌های هیرکانی نداشت. 

وی یادآور شد: آنچه مرور شد، مربوط به 10 سال قبل است. در آن مقطع این سه مسیر پیشنهاد شد و پیمانکار پروژه کار خود را آغاز کرد. اما در نهایت کارگاه‌ها تعطیل و پروژه متوقف شد.

کرم‌زاده افزود: در دور جدید پروژه، هنوز مسیر نهایی را به ما اعلام نکرده‌اند. باید پیمانکار و مجری این مسیر را ارائه دهد اما در سابقه خواندم مسیر آخری که برای پروژه رشت تا آستارا مد نظر بوده است، در دو تا سه نقطه مسکونی و جنگل جلگه‌ای برخورد دارد و مسیر بهتری از لحاظ حفظ جنگل است.

وی تاکید کرد: البته باید با شروع مجدد پروژه باید ارزیابی‌ها تجدید شود. مسیر جدید را بیاورند تا ما بررسی لازم را انجام دهیم. در حال حاضر، اگر پروژه دوباره بخواهد از سرگرفته شود باید ارزیابی زیست محیطی انجام شده و خسارت منابع طبیعی لحاظ شود. این پروژه ملی و بین المللی بوده و برای کشور ما همچنین منطقه شمال و جنوب حیاتی و حائز اهمیت است اما اگر بخواهند این پروژه را اجرا کنند، باید مجددا به منابع‌طبیعی مراجعه کنند تا ما مسیر پیشنهادی را بررسی کنیم.

مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان یادآور شد: پروژه قبلی مربوط به دهه 80 بود و در دور جدید از ما نظری درباره مسیر  پروژه نخواسته‌اند. آن زمان (دهه 80) یک ارزیابی موقت انجام شد. اکنون آمار جنگل تغییر کرده است و باید مسیر مد نظر پروژه را مجددا به ما ارائه دهند. نمی‌دانم  توافق دو دولت چیست و آیا  می‌خواهند همان مسیر دهه 80 را ادامه دهند یا نه؛ باید این مسایل روشن شود.

وی اضافه کرد: باید مسیر خط آهن از جایی عبور کند که کمترین خسارت ایجاد شود و خسارت وارده نیز جبران شود و جنگل را احیا کنیم.

بر اساس آنچه در خبرهای غیر رسمی آمده است به‌دنبال آغاز پروژه ریلی رشت آستارا، هجوم متقاضیان برای خرید زمین در اطراف مسیر ریلی شدت یافته است. کرم‌زاده در این رابطه اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: باید ادارات متولی اراضی کشاورزی و روستاها در این زمینه ورود کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید