Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در گفت‌وگو با ایانا:

رسیدن به کشاورزی پایدار، در گرو استفاده از کودهای آلی است

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: خاک‌های کشور ما از نظر مواد آلی فقیر هستند. برای رسیدن به یک کشاورزی پایدار و پیشرفته تا هر میزان که می‌توانیم باید از کودهای آلی استفاده کنیم.

رسیدن به کشاورزی پایدار، در گرو استفاده از کودهای آلی است

حسین صفاری عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در گفت‌وگو با ایانا درباره مصرف کودهای ارگانیک و اثرگذاری آن بر کشاورزی بیان کرد: کودهای ارگانیک از منابعی هستند که پایه آنها موادی آلی است و ترکیبات آن می‌تواند گیاهی یا حیوانی باشد. کودهای گیاهی می‌تواند علفی یا چوبی بوده و یا از انواع ضایعات باغی و گلخانه‌ای و حتی پسماندهای صنایع غذایی باشد.

وی افزود: کودهای حیوانی هم برگرفته از فضولات حیوانی است. به این ترتیب فضولات حیوانات بزرگ و کوچک مثل گاو، گوسفند و حتی مرغ، می‌تواند به کود آلی تبدیل شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور اضافه کرد: در ضایعات صنایع کشاورزی هم یکسری پسماند داریم. مثلا کارخانجات تولید رب گوجه یا کارخانجاتی که پسته را فرآوری می‌کند، بقایا و پسماندهایی مثل پوست پسته و ... دارند که می‌توانند تبدیل به کود آلی شوند. فرآیند زیستی کمپوست در تولید کودهای آلی باید رعایت شده و آن فاز گرمایی و سه مرحله‌ای که حائز اهمیت برای تولید یک کود آلی استاندار است، باید رعایت شود.

صفاری درباره کودهای ارگانیک لیبل‌دار گفت: کود لیبل‌دار ارگانیک جنبه تجاری دارد و تحت عنوان کود ارگانیک شرکتی، علامت تجاری ثبت شده دارد. این کود اگر فرآیند تولید و پروانه بهره‌برداری را داشته باشد، قطعا ویژگی‌های منحصر به تولید کود ارگانیک را در خود دارد.

وی درباره ضرورت استفاده از کود ارگانیک در توسعه کشاورزی بیان کرد: خاک‌های کشور ما از نظر مواد آلی فقیر هستند و نیاز به کودهای آلی و ارگانیک دارند. یک کود آلی و استاندارد، یکسری ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی دارد. این کود آلی، در بخش ویژگی‌های فیزیکی، خاکی که سنگین است را می‌تواند پوک کند تا نفوذ آب و هوا و تهویه در آن بهتر انجام شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: از نظر جذب آب، آبی که به خاک می‌دهیم -خصوصا در اغلب خاک‌های کشور که مواد آلی کمی دارند-خیلی سریع نفوذ می‌کند. این روند در بافت خاک سبک هم مشاهده می‌شود. در حالی که مواد آلی آب را در خود نگه می‌دارند. به این ترتیب،  وقتی کود آلی را کنار ریشه مصرف می‌کنید، چهار تا  پنج برابر خاک، آب به خودش گرفته و آن را آزاد می‌کند.

صفاری تاکید کرد: ما در کشوری خشک هستیم بنابراین نگهداری آب در خاک، امری بسیار حیاتی است. از نظر ویژگی‌های بیولوژیکی هم ترکیبات میکروبی مفید که داخل کود آلی وجود دارد، می‌تواند بر روی آزادسازی عناصر و تولید یکسری هورمون‌ها، آنزیم‌ها و ترکیبات محرک رشد عمل کرده و به توسعه ریشه کمک کند. در نتیجه منجر به تولید یک محصول خوب و اقتصادی‌تر خواهد شد. به این ترتیب، برای رسیدن به یک کشاورزی پایدار و پیشرفته تا هر میزان که می‌توانیم باید از کودهای آلی استفاده کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید